O arogantní a neakceptovatelné petici

25. 08. 2009, 1:37 · Nakousnutá jabka

ikonkaMísto toho, abych smolil recenzi na iPhone 3GS, píšu v metru na vypůjčeném netbooku filipiku proti peticím… Ač mi silně vadí postoj Apple vůči našemu trhu, zmíněná petice, která se objevila letos na jaře, mi vadí ještě více. Je totiž arogantní, namyšlená a hloupá. Myslím si to od začátku a poslední kroky tvůrců petice mě v tom jen utvrdily.

Jsem poslední, kdo by současnou situaci ohledně lokalizace označil za uspokojivou.

První věc je způsob získání lokalizace. Na tu má nárok pouze ten, kdo zakoupil počítač prodaný skrz českého distributora CDS, nově Apcom. Kdo není v databázi sériových čísel Apcomu, má smůlu, v minulosti se mu ještě mohlo dostat také mailu o tom, jak kupuje hnusný šedý dovoz a podobně. Prostě CDS si chrání trh. Otázkou je, zda to je z pohledu Apple “košér” – pokud ne a kontrola sériového čísla bude odstraněna, jedině dobře.

Druhá věc je instalace lokalizace – systém a jeho komponenty musí být ve správných verzích, jinak smolíček pacholíček. Máte nový počítač, ale lokalizátoři ještě nestihli udělat aktuální instalaci? Nezavěšujte se, prosím. To, jakým způsobem je nutné lokalizaci instalovat jsem kritizoval mnohokrát, ač se mě Jakub Formánek, jeden z tvůrců lokalizace, snažil vždy a znovu přesvědčit, že to je snadné a pohodlné. Není a nikdy nebylo.

O tom, že jakákoliv další aktualizace lokalizovaného systému je nepříjemný ruční proces netřeba diskutovat – rozdíl mezi jedním klepnutím na “Install” v Software Update a ručním stahováním, rozbalováním atd. snad pozná každý. Navrhoval jsem již v minulosti udělat “Český software update” – podle všeho se opravdu nečeho podobného, byť zatím v jednodušší podobě, dočkáme. Pokud ApCom přestane vyžadovat kontrolu sériového čísla, ještě lépe.

Ale to je stále náhradní řešení, nedokonalé, které nerespektuje plně ducha značky Apple. Vytáhnout z krabice a používat. Ne lovit instalátory na divných stránkách, čekat na poslání sériového čísla a podobně.

Takže osobně hlasuji všemi končetinami za to, aby Apple ihned a střelhbitě začal dodávat Mac OS X plně lokalizovaný do češtiny, a k tomu hlavní uživatelské aplikace, jako je iLife, iWork a, proboha konečně už, iTunes pro Windows. Na podzim 2001, kdy byl uveden systém 10.1, bylo pozdě. Pomohlo by to uživatelům, trhu, Apple a – není důvod se tím tajit – i firmě ve které jsem zaměstnán.

Ovšem to, aby Apple pochopil, že musí český trh podporovat, se nestane na základě rozvzteklených dopisů, nedomyšlených petic a podobně. Ostatně, dožadovat se lokalizace VŠECH aplikací do češtiny a slovenštiny, to je panečku husarský kousek – do kolika jazyků je lokalizované Final Cut Studio či Logic Studio?

Apple začal o náš trh jevit vzrůstající zájem poté, co převzal rozvinutější, větši trhy. Konkrétně vstoupil do Polska, Ruska a Portugalska, kde je nyní pobočka Apple. U nás se musíme spokojit s distributorem, ale Apple se začal o místní trh více starat a ovlivňovat ho. Začal si nás konečně všímat! Situace není dobrá, ale mírně se zlepšuje. Servis má nyní pod kontrolou Apple (to, že zkrachoval GSMobile a ČS tragicky nestíhá je jiná story). Doménu Apple.cz snad již konečně převezme Apple a (v to doufám!) obsah stránek už nebude pro ostudu. Zlepšuje se podpora Apple pro školství, včetně inzerce zaměřené na zvýšení podílu Maců mezi studenty.

Na druhou stranu by situace mohla být radikálně lepší. Například smést CDS z povrchu zemského a začít stavět na zelené louce. Zlepšit ceny, dostupnost, informovanost! Lokalizovat systém. Spustit iTunes a Apple Store :). A mohl bych pokračovat. Ovšem v případě firmy jako je Apple se už zde nepohybujeme čistě v oblasti ochodu, ale spíš politiky, byť jen firemní. Vše má své dopady, na vše existují plány, na každé věci má někdo zájem. Takže se pohybujeme v oblasti střetů různých zájmů, kde se dá prosadit jen to, co jde, ne to, co chceme a považujeme za nejlepší. Politika je umění možného. V takovém prostředí se věcí mění pomalu, po krůčkách, už z principu.

V této situaci dopadne petice za lokalizaci s razancí dělostřeleckého granátu. Chceme lokalizaci, a chceme ji hned. Všechno a všem, od Aše až k Čiernej pri Čope. Neodpovídáte? Pošleme to někomu dalšímu, a jeho odpověď “s tím nemám nic společného” zveřejníme (!) a v plném znění, včetně hlaviček (!!). Neodpovídáte dál? Označíme váš přístup za arogantní a neakceptovatelný. Co bude za měsíc? Vyhlásí radikální organizátor petice válku Kalifornii? Už mi chybí jen “Víte, kdo já jsem?!”. Organizátor(/ři) zvolil konfrontační přístup, který výrazně přesahuje hranice slušnosti, a tak se ani nedivím, že jim nikdo neodpovídá. Netuším čeho chtějí dosáhnout agresivní rétorikou, chtějí snad rozplakat Phila Schillera, aby jim odepsal, jak to dělá u naštvaných vývojářů? Obávám se, že App Store je pro Apple asi tisíckrát důležitější, než ČR s celou CEMEA oblastí.

Co vidím jako jinou (jedinou) cestu? Trpělivost. Apple o nás ví, všímá si nás, stará se o nás. Nejsme ti nejdůležitější, ale ani nejsme ti poslední. To co chceme jednou bude, ale nikdo nám neřekne zda to bude za měsíc, za rok, nebo za dva. Prostě jednou se tak stane. Apple nám to dopředu neřekne, je to tajnůstkářská firma. Pokud máme Apple, resp. jejich produkty rádi, tak to prostě ještě nějak přežijeme. Kdo nechce, nemusí, variant je mnoho, nové Windows 7 se prý povedly. Prosím pěkně, vaše volba. Nebuďte ovce :).

Dožadovat se něčeho můžeme po státu, samosprávě, prostě po těch, co řídí věci veřejné, do kterých lijeme své peníze ať chceme či nechceme. Snažit se ovlivnit firemní politiku způsobem, který byl předveden, je naivní a hloupé. Autorům petice doporučuji svou snahu buď zaměřit na politiku, nebo příští dílka adresovat na lampárnu, nádraží Františka Josefa, Praha. Alespoň neudělají tolik ostudy.

A na závěr: můj osobní odhad je, že lokalizace bude (optimistická varianta) příští rok, jako součást nějakého update Snow Leoparda, pesimistická varianta je další verze Mac OS X. Doufám, že pokud se pletu, tak jen “lepším směrem”.

Trvalý odkaz na tento příspěvěk

  1. Ad podpora studentskeho rozsirenia – prave som narazil na FB reklamu co ma poslala na tento web http://www.macprostudenty.cz/ viz paticka, je to oficialna aktivita apcom-u. Zlavy to nie su velke, ale lepsie ako dratom do oka.

    — MadCap    25.8.2009 03:12    #

  2. Prvni pule clanku dobry, druha pule spatny. Tomu rikam vyvazena strava :) Stejne jako vsechno, firma funguje na principu zisku. Cesky trha je maly a nezdravy, tak proc do nej investovat a jeste s nejasnym vysledkem? Navic mnohem vetsi problem nez je samotna lokalizace systemu je kuprikladu Office pro Mac a jeho totalni srackovitost (nehlede na cenu), ktery brani rozsireni Applu mnohem vic (coz pisu z pozice cloveka ktery ma pres dve stovky jablicek pod strechou). A kolik ze kdo napsal petici do Microsoftu, ktery narozdil od Applu ma v CR pomerne slusne zazemi a ochotne komunikuje?

    — L    25.8.2009 08:58    #

  3. MaLere, mas pravdu. Je to tak. Ano.

    — Logout    25.8.2009 09:45    #

  4. S druhou půlkou nesouhlasím. Právě korporátní poziční a mocenské války jsou důvodem, proč Apple je arogantní a ignoruje malé trhy. Takže jedině drzost a řvaní je způsob, jak něco na korporátnímu světu vymoci. Korporace se bojí ostudy na trhu a negativní reklamy!
    A poznámka o MS je zcela příhodná. MS totiž komunikaci zvládá a jejich česká pobočka je VELMI rentabilní i v absolutních číslech! Což se o Apple zas tak moc říci nedá.

    — Lojza    25.8.2009 09:56    #

  5. Co za tím vším je asi nemá smysl moc řešit. Každopádně bych byl rád, kdyby se Apple postavil k celé EU jednotně. Ať už s ohledem na servis, zastoupení, … tak i Apple Store.

    Na petici a ukazování emailů včetně hlaviček mám obdobný názor.

    — rvojta    25.8.2009 10:15    #

  6. Ono ještě ke kvalitě té lokalizace. Kdysi dávno jsem zrovna roupama nevěděl co dělat, tak jsem nainstaloval českou lokalizaci do 10.3 a pak jen se slzou v oku vzpominal na dokonalost české verze 7.5. Třeba v helpu byl každý pojem vysvětlen v češtině a dokonce tak, že to pochopila i lama (vyzkoušeno, mám jich v rodině několik). Help v 10.3 vypadal jako vyzobnutý znějakého PC, plný nepřeložených, ale přečeštěných výrazů. A pak mě úplně rozčísla arogantní diskuze samozvaných lingvistů, která mám pocit, proběhla na těchto stránkách. Možná na Grafice, už fakt nevím, ale stejně to byla síla

    Proto volám: Pryč s češtinou z OSX!!!

    Nekvalitní překlad působí víc škody než užitku. A jestli si někdo myslí, že v CDS nebo teď v Apcomu je někdo, kdo je schopný zaručit lepší kvalitu české lokalizace, obávám se, že se šeredně mýlí.

    — ray    25.8.2009 10:43    #

  7. MacCap: ano, to jsem mel na mysli, ale nevedel jsem, zda jiz inzerce na tu akci bezi. Je pod tím podepsaný ApCom, to je pochopitelne, ale bez podpory Apple by to nebylo.

    L a Lojza: ad MS Office – podivejte se na seznam jazykovych verzi Office a Mac OS X. V tom ma MS jeste co dohanet. Jinak z praxe z “druhe strany”, jako prodejce – nemyslim, ze uspech Maca stoji a pada s dostupnosti Office, natoz v cestine. Ale zakaznici nase doplnky pro office ocenuji, to ne ze ne :).

    Ad chovani Apple – muj osobni nazor je, ze kdyby v rozhodovani byly CISTE penize, tak situace tady vypada jinak. Bohuzel se jedna vice o “politiku”, tedy komu co prospeje.

    Ad vymahani na korporatnim svete – pokud korporatni svet nechce, tak bude rvani ingnorovat, at se budete snazit jak chcete.

    — Martin Ler    25.8.2009 10:44    #

  8. V Česku je mnohem větší problém vysoká cena než neexistence češtiny.
    Office 2008 je pekelná věc. Nevadí mi podivný vzhled a chybějící podpora čeština (díky za Q-doplňky), ale zprasená práce se styly a písmy (přepínání na Arial/Times při psaní, i když písmo obsahuje české znaky). Že MacOffice neumí psát arabsky, přitom Win verze umí, nemluvě. Možná by existence korektních Office pomohla, ale alternativ je dnes již dost.

    — catt    25.8.2009 18:32    #

  9. Petice je mozna nedomyslena, ale s Vasim clankem taky nesouhlasim. Neschopnost fy Apple, resp. jakekoliv jeji slozky v strukture spolecnosti od ceskeho zastoupeni az po Apple Inc, zareagovat jaky je plan do budoucna (treba i za rok) je proste arogantni pristup k zakaznikum, vic nez samotna petice. Petice predse nevznikla primarne pro buzeraci, ale jako vysledek situace o ktere vsichni vime jaka je.

    — Juraj O.    26.8.2009 11:27    #

  10. Když už ses, Martine, takto spravedlivě rozohnil nad zpackaností češtiny a na velkohubé petice mohl bys pokračovat směrem k nepřeberným autorským svazům v ČR.
    Je to hlavně jejich bezpočet, detailně nepřehledné sféry zájmu a hlavně opora v českých zákonech co je příčinou, že se k nám iTunes store dosud nedostal a zjevně ani nedostane.

    — David    27.8.2009 00:23    #

  11. Tak vám nevim… S peticí souhlasim, s nějakym údernym postupem už ne. Zákazníci určitě nemaj bejt tupý ovce a nechat si vnucovat předraženej počítač ať má X výhod. Nováčka, lamu prostě věci co nejsou v češtině (byť blbý) nelákaj nebo dokonce odrazujou. Pamatuju doby kdy se Appláci chvástali systémem 6 a 7 a parádní češtinou u všeho. Nechápu proč tohle nezůstalo jako podmínka prodeje OSX u nás. Když to vezmu jako idiot tak bez českýho návodu by se tu nemělo nic prodávat. Je snad v ceně iMacka kompletní českej popis VŠECH anglickejch příkazů, funkcí, tlačítek ? Neni. Tohle boržůra stylu zapoj a zapni nenahradí.

    — Krtek    27.8.2009 01:22    #

  12. No oni stejně na tu petici z Applu vystrčí zadek, jako na všecko vždycky, ale je to aspoň něco. Rozohňovat se nad tím, že to je arogantní, je nesmysl. Za to jak na nás celá léta obecně se*ou by zasloužili rozporkou, tak bych si nedělal starosti aby se neurazili. A je úplně fuk, jestli se to svádí na nějakou CDS. To jsou jen šmoulové, co si drží vlastní kšeft.

    — Jirka    27.8.2009 19:18    #

  13. Já jsem jedním z těch blbů, kteří lokalizaci systému POTňEBUJĂŤ. Nejsem ale na tom ještě tak zle, jako jiní. Angličtinou sice nevládnu??? ,ale můžu se pohybovat i v ní.Aplikace ,které potřebuji si sám lokalizuji.
    Ale X není tak blbu vzdorný systém(jako OS9) jak se všeobecně proklamuje.Českou lokalizaci jsem získal jen díky pardonu CDS někdy okolo ježíška 2007. A je mi jedno jaká je její kvalita.Orientaci pro práci s macem umožňuje .Slovíčkaření například okolo
    “download a stáhnout, jdou mimo mne.Pro mě osobně je největší překážkou nečeská nápověda systému, i když ona ani ta originální není k ničemu.Když narazím na nějakou zradu tak se v ní nic nedozvím.Pak musí nastoupit web a překladače.
    V tomhle byla devina jedinečná.
    Pana Máru jsem dodnes považoval za jednoho z mála “ Normálních” lidí v mekovské komunitě u nás.Ale zde asi převážil nad p.Márou -uživatelem, p.Mára-prodejce,zástupce fi…..
    Já petici podepsal hned, a nejsem si vědom že bych tím nějak arogantně urážel kohokoliv(Apple,CDS,Quentin…)Já osobně se domnívám, že je to zoufalý pokus nás uživatelů, něco udělat s bezprecedentní situací s češtinou pro mac u nás.Pro ty, co pamatují osmičku,devítku..je to prostě nepochopitelné.Prostě to” nejde mi to do kebule, nejde mi to na rozum..A z pohledu nás uživatelů se to táhne nepřiměřeně dlouho, to již jsou léta, ne měsíce.A prodejci na nás kašlou, a to bez výjimky. Oni mají asi své jisté??Je CDS jiný i se svou lokalizací..?Asi se všichni bojí, že by jim mohl Apple utáhnout kohoutky? Mám v živé paměti diskuzi a články na můjmacu, kdy před uvedením desítky, se zodpovědní holedbaly jak bude lokalizace v desítce jednoduchá a jaký je to skvělý systém atd..Ale výsledkem toho několikaletého nažívání s desinou je asi snížení uživatelského komfortu, oproti devítce…, a to vlastně díky jen a pouze špatné podpoře v češtině a lokalizaci. Na tomhle také zkrachoval můj pokus nasadit maca na práci pro manželku, která je profesorkou na gymplu.Po roce jsem jí musel koupit normální prcadlo s windousy a je spokojená… Ať si kdo chce co chce říká, čeština je kamenem úrazu maců u nás. To, že si to neuvědomují u Applu v emerice je pochopitelné, protože pro ně je všechno od sochy svobody na východ hromada hnoje, za kterou jsou jen teroristi, ale že je to ,jak se zdá nepochopitelné pro našince, co apply u nás prodávají,je přinejmenším krátkozraké.Dát si dohromady dvě a dvě(čeština= zvýšení prodejů=zisků) dokážu i já, obyčejný playboj-pobíječ much: Pozn: u mě na netmanii najdete více o mém vztahu k češtině a macům( pro ty, co mě ještě nezjebali…) ps: je mi jasné, že to zase někdo vezme osobně, že někoho napadám, no nakonec na to jsem zvyklý.

    — jerry    27.8.2009 20:00    #

  14. Omlouvám se p.Márovi, nevím jak se mi tam připletl, ale ale to samé platí o Malérovi” ale chtěl jsem opravit překlep z Malára na Maléra a vyšel z toho Mára.Tímto si sypu popel na hlavu..

    — jerry    27.8.2009 20:08    #

  15. Hm…. Pekny bullshit. Zlodej krici, chytte zlodeje.
    Je hezke nadavat na CDS, ale lepsi zacit u sebe. Pro nedavate doplnky k Office zdarma, hm? Pane Malere….
    Pekne svinarna je prodavat vsem. Pro nedate doplnky komukolic si reknete? Pritom jde zcela o mensi pocet lidi nez co chteji cestinu. Proc, proc, proc?
    Protoze kricet na Quentin se nevyplaci? Ta firma nedela dobre jmeno Apple v CR sroko stejne jako CDS. Nechcete to radsi zavrit a nechat to povolanejsim?

    Jaromir

    — Jaromir    28.8.2009 00:44    #

  16. Vážený pane Lére,

    mrzí mě, že považujete postup Petice za zařazení češtiny a slovenštiny do Mac OS X za arogantní. Připadá mi však, že se tím překrucuje realita. Podle nás arogantnost projevuje vůči českým a slovenským zákazníkům Apple, ne my. My se jen dožadujeme odpovědi na to, jak chce současnou situaci řešit, s níž řada uživatelů není spokojená. Vidíme se v právu. To, že se ho dovoláváme i nátlakem, který je ještě v mezích, v nichž také zůstaneme, nám přijde jako něco přirozeného. Je to snad něco arogantního?

    Jistě, můžeme se tu bavit o tom, co je v naší poslední tiskové zprávě špatně, a věřte, že by nás jakýkoli věcný příspěvek potěšil. Jenže zatím tu nevidím žádný pádný, věcný a konkrétní argument, o němž bychom tu mohli konstruktivně diskutovat. Škoda. Každopádně pokud nějaký máte, sdělte nám ho prosím. Děkuji.

    Trpělivost měla česká macovská komunita již několik let, tudíž ji po ní žádat ještě na další roky, je docela nedůstojné. Teď by se naopak měla semknout a pokusit se najít spolu s Applem jisté východisko. A o to nám kromě jiného jde. Určitě bychom neradi, aby se podobnými zprávami přispívalo ke štěpení komunity.

    Můžu Vás ujistit, že nám jde o zlepšení situace pro všechny uživatele. Zařazení češtiny a slovenštiny vnímáme totiž jako jednu ze základních věcí, které patří k dobré péči o zákazníky. Myslíme si, že se tím podaří spustit další věci applovského servisu, který je znám v jiných zemích (třeba v Německu) a který je s tím současným českým v kvalitě a přívětivosti nesrovnatelně lepší.

    Jinak pokud máte jakékoli návrhy na zlepšení petice, s radostí uvítáme Vaše připomínky, a pokusíme se je zrealizovat. Ostatně tuto otevřenost nabízíme komukoli od samého začátku – viz http://petice.jankout.eu/kontakt.html.

    — Jan Kout    28.8.2009 09:31    #

  17. nepride mi na tom nic divne ze sa klienti ozvu a ak firma nema zaujem komunikovat so svojimi klientami a fanusikmi tak je mi luto.

    Na jednej strane ked sa chova “arogantne” Apple clovek si povie, dobre, velka firma, nemaju cas riesit vec v lokalite ktoru nemaju podchytenu, ale ked sa arogantne chova aj CDS tak to uz je podla mna problem. A samotne CDS aj tak topadne ako sa chova, o par mesiacov po nom ani pes nestekne.

    a k tvrdemu tonu peticie, ano, petiacia je zdravo drza, lebo keby nebola tak si ju nikto nevsimne

    — marek    31.8.2009 11:09    #

  18. Kout: petice jako takova mi nevadi, i kdyz bych se k ni nepripojil, nebot nejsem presvedcen o smyslu tohoto konani. Co mi na petici vadi, a verim, ze z clanku to je snadno patrne, je arogantni ton, kdy vy, z pozice organizatora petice, tvrdite o Apple, ze jeho postoj je “arogantni a neakceptovatelny”. Prosim pekne, mate nekde napsano, ze Apple vam MUSI odpovedet? Kde mate napsano ze se Apple s vami musi bavit, a se komunita mela “pokusit najít spolu s Applem jisté východisko”? Ja se nemohu ubranit pocitu, ze vy mate jiste dobre umysly (pokud me znate, vite, ze ceny, absence lokalizace v systemu a dalsi jsem kritizoval vzdy), ale aplikujete na to postupy “obcanske spolecnosti”. Je mi lito, to u firem neplati. A bojim se jednoho, ze vase kriceni “arogantni Apple” a nehledeni nalevo napravo (viz zverejneni mailu od Lance) je kratkozrake a muze veci pripadne i uskodit.

    Ad doplnky k Office: ty si Quentin nechal naprogramovat, tzn. zaplatil za ne a dava je zdarma tem, kdo si v Quentinu (ci u jeho prodejcu, ale tam to nemuzeme kontrolovat, jak postupuji) Office koupi. Nevidim jediny duvod, proc doplnky rozdavat zdarma vsem, kdo si o ne reknou. Pokud nekdo vytvori free doplnky a bude je rozdavat, ok, je to jeho volba. Nase volba je doplnky prodavat.

    Juraj O: proc by Apple s nekym mel konzultovat svuj plan za rok? Nikdy to nedelal ani v mnohem dulezitejsich pripadech, kde jde o opravdu velke penize – diky prechodu na Intel platformu je uz aspon vyvoj HW u Apple predikovatelnejsi, nebot do jiste miry kopiruje vyvoj Wintel platformy.

    — Martin Ler    1.9.2009 00:05    #

  19. S instalací češtiny jsem nikdy neměl žádný problém a je to jednoduché. Nevím, komu co nejde. Není to těžké (až na tu češtinu přes seriové číslo…).

    — redgoblin    3.9.2009 11:56    #

  20. Souhlasim s nazorem na cestinu, stoji za h… je to ostuda, trapne a mozna i nezakone.

    Souhlasim ze petice je hloupost, byt apple muj a rozhodnuti jak budu kde obchodovat take me, tak mne petice na*ere!

    Nesouhlasim s duvody. Vyrobce udal obratove ramce ktere nesplnujeme a proto i on u nas vice neinvestuje.
    Takze nekupujme z jinejch kanalu, nehazme hnuj na ten kanal, kterej sice zahniva, ale vinou pravidel nastavenych vyrobcem.

    Zavrete Q prestante pasovat pres hranice a uvidite ze ten obrat bude driv! Treba by jsme predbehli i polaky, secist obraty Q a IMC uz by to tu mozna bylo davno lepsi!!!

    — Stephen    4.9.2009 17:16    #

  21. Stephen: “pasovat” pres hranice se nebude v jeden okamzik – kdyz budou ceny na dobre urovni.

    — Martin Ler    4.9.2009 18:06    #

  22. Stephen: 1. tady zadny smluvni IMC neni a nikdy nebylo. Myslis jako exCDS? 2.Obraty neni treba scitat, Q odebira od CDS.
    Nevim jak je to ted po otevreni bajneho s.r.o. ale podle me v Apple nikoho obraty v CR nezajimaji, zajima ho jen siroky region nase balkansko-madarska oblast:) Mimochodem Apple Europe taky neni az tak obchodnim zastoupenim apple pro evropu, ale zije si vlastnim zkostnatelym zpusobem. V tomhle ohledu zlaty centralne rizeny Microsoft.

    Maler: na cem tenhle web hostujes? To jsou odezvy jako z pekla:)

    — armin    7.9.2009 12:13    #

  23. Jinak stav o kterym se pise v tomhle clanku vychazi ze zvlasni obchodni situace – Apple v CR a reknu i v mnoha malych statech mimo ameriku, driv prodavali minoritni nadsenci a nebo exoticti obchodni strelci jako madarska MDS a proto o nich nikdo neocekaval 100% adekvani podporu a profesionalitu, beznou u jinych.A ted kdyz Apple oslovuje sirsi masy, tak je nestandratnost kvality jeste vic transparentni.

    — armin    7.9.2009 12:30    #

  24. armin: s druhym prispevkem nelze nes souhlasit. Az ted si Apple zacal vsimat, kdo jeho pocitace tady prodava.

    Ad Apple CZ – to je mrtva schranka. Obraty – prislusne lidi jiste zajimaji i jednotlive zeme. A jiste by nebylo spatne Pascala po letech vymenit za novejsiho kone.

    ad web – pipni. ale problem neni v hostingu, ale nekde jinde, asi v samotne aplikaci. pokousim se o migraci na Wordpress, ale potrebuju PHP odpornika, ktery by zkusil neco pri importu poladit.

    — Martin Ler    7.9.2009 12:37    #

Související články