Zakažte auta! Zabíjí lidi! (Update: statistika)

20. 05. 2009, 19:39 · Ze života · Bleskovka

ikonkaNetuším jakým rozumným způsobem (kromě napsaní mailů na většinu odpovědných úřadů) mám dát najevo své zděšení z toho, co zase jednou vymyslel státní úřad, tak si to ventiluji tady. Tentokrát ministerstvo dopravy. Ve své nebetyčné laskavosti a jasnozřivosti usoudilo, že běžného českého občana příliš mate přechod pro chodce křížený s tramvají (tedy v místech, kde není volný prostor mezi vozovkou a kolejemi), že to prudce ohrožuje jeho život a tedy takové přechody je nutné zrušit. To, že v některých lokalitách to znamená zrušení většiny přechodů je již ministerstvu jedno, dělá si bod za ochranu zdraví občana a nazdar. Rozum má prázdniny.

Ano, z toho, že běžný chodec má před auty přednost, zatímco před tramvají nikoliv mohou plynout problémy. Pravděpodobné řádově jednotky chodců ročně zařvou. Ale proboha, ty se mají řešit osvětou, a ne podobným socanským přístupem (hlupáčku občane, mohl by sis ublížit, my se o tebe postaráme!). Podotýkám, že vyhláška vznikla v době, kdy ministerstvo “obývala” ODS.

Jen pro ilustraci, tento víkend zemřelo na silnicích asi 16 lidí. Podle všeho několikrát víc, než chodců pod tramvajemi za rok. Proč ministerstvo nezakáže auta?

Update 2. 6. 2009: dorazila mi “statistika”.http://spreadsheets.google.com/pub?key=rSny1VM0FKrOHlxaGCzdjMw&output=html, kolik lidí umírá na přechodech pro chodce po srážce s tramvají. Jak jsem odhadoval, tak běžný víkend je několikrát “produktivnější”.

· Trvalý odkaz na tento příspěvěk · Linkuj.cz · Jagg.cz

  1. Ale to je přece výborné řešení! Chodci budou na těchto místech samozřejmě přecházet dál, protože jim nic jiného většinou nezbude, a pokud nějakého srazí auto, bude vina na straně chodce; vždyť přecházel mimo přechod! Nebude třeba nic vyšetřovat a státní kasa ušetří.

    — Štěpán Kříž    20.5.2009 21:24    #

  2. Máš pravdu že to má bejt hlavně o osvětě… Ovšem ta se zvrtla špatnym směrem. Kdysi dávno nějakej bulvár roznes tu lež že chodec má přednost před autem. Nic ve zlym ovšem tim jako by vygumovali spoustě dementů z hlavy povinnost rozhlídnout se a zákaz vstupovat nečekaně na vozovku i když to je přechod. Prostě to pomrvili jak se dá. Pro mně a moje děti jakožto chodce nikdy žádná přednost před autem platit nebude. CHodec má přecházet až když nic nejede nebo ho někdo pustí a né si to vynucovat.

    — krtek    20.5.2009 23:52    #

  3. V Rakusku, v Nemecku je uplne normalne, ze svoje auto zastavite a pustite chodca. Na Slovensku a myslim, ze v Cechach je v blede ruzovom, tiez zastavim svoje vozidlo a a ide ma rozhodit od nervov, ked sa prosim chodcovi, aby uz konecne presiel, pretoze som mu dal prednost (zo zakona).

    — miro novak    21.5.2009 00:58    #

  4. Zrušení přechodu je IMHO relativně chytrá věc, protože chodec má přednost na přechodu a v místě, kde je nejbližší přechod vzdálen min. 50 metrů. Pokud je tedy přechodů hodně, musí člověk vždy po něm. Pokud žádný není, nemusí se chodec nikam vláčet. Před tramvají stejně nemá přednost nikdy a auto má vyzvat k zastavení očním nebo jiným kontaktem. Trochu hloupé je, že tohle nikdo z řidičů neví a tedy vám tu přednost nedá. A to je zase otázka té osvěty.

    — dagou    21.5.2009 08:23    #

  5. Ten problém je v tom, že to koliduje s vyhláškou. Na přechodu je chodec pánem před auty, ale ne před tramvají, což je zavádějící. Osvěta tady bohužel nemůže fungovat. Přechody přes koleje zůstanou pouze tam, kde jsou semafory. Všechny městské části se sice bouří, ale ta věc nemá bez překopané legislativy řešení. Ani si nedovedu představit, jak by se to dalo řešit. Snad jedině absolutní předností chodce i před tramvají? Paralýza. Druhá věc je, že když se vyhlašovala přednost chodců, bylo přislíbeno, že se část přechodů zruší, kvůli větší plynulosti dopravy. K tomu ale stejně nedošlo. Co se týče přechodů např. u škol kde jsou koleje,(jako je to např. u hotelu Belvedere), tak empíci musí hejbnout zadkem a holt tam hodinu ráno a dvě hodiny v poledne stát a řídit dopravu. Také proto je máme a platíme.

    — Stejskal    21.5.2009 13:37    #

  6. Ale proboha vzdyt o tom to je, ze ta vyhlaska je debilni. A je skutecne nad sily obyvatelstva pochopit “tramvaj je velka a tezka, te musim dat prednost ja”?

    — Martin Ler    21.5.2009 13:51    #

  7. Ono i auto je velký a těžký a vleze pod něj dobrovolně jenom sebevrah.

    — krtek    21.5.2009 13:59    #

  8. Je to jen odvádění pozornosti typu “něco děláme” – snížil se počet nehod od zavedení vyhlášky – ne. Pak je vyhláška špatná a ministr odstupuje. To, že tramvaj může přejíždět chodce je samozřejmě blbost – každý člověk to ví, jen “dopravní experti” ne. Plynulost vození lidí musí ustoupit bezpečnosti chodců, jako u nákladáku a autobusů…

    — Luma    21.5.2009 23:09    #

  9. obyvatelstvo dělá nudná zaměstnání jen pro peníze, pak chodí do práce, že musí a ve volném čase flámuje, aby zapoměli na své debilní zaměstnání. Po ránu jsou utahaní,nebot to přeženou, pak nemyslí a klidně skočí skoro pod tramvaj.

    Ano, auta více zakázat v centrech a podobně, ale jinak ne, ikdyž je lepší využít, pokud je kvalitní, veřejnou dopravu.

    — ERT    22.5.2009 00:40    #

  10. To Luma a MaLér. Vyhlášky jsou sice většinou debilní, ale jestli máte pocit, že by měl mít chodec přednost před tramvají, tak o tom nic nevíte. Při četnosti přechodů, váhy a brzdné dráhy tramvaje, to prostě není možné. Zkuste si o tom něco přečíst, jako je třeba spotřeba el. proudu, brzdy a podobně. V neposlední řadě učebnice fyziky ze sedmé třídy. A na přechodu jste prostě hájení, nebo ne. Jiný výklad je totiž jako “trochu těhotná”. Proto to není možné a město se vlastně jen kryje před případnými žalobami kvůli nejednoznačnému výkladu. I když si o magistrátu i p. Steinerovi nemyslím nic hezkého, toto řešení je logické i když pochopitelně přinese spoustu nepříjemností, které se budou více či méně blbě muset řešit. Já navrhuji empíkům vzít polovinu Fabií a vyhnat je přes den tam, kde budou užiteční.

    — Stejskal    22.5.2009 11:32    #

  11. Pane Stejskal, je mi fakt lito, ale jste nejak mimo. Kde jsem napsal ze maji mit chodci prednost? Ja tvrdim, ze vyhlaska je debilni v tom, ze rusi prechody.

    — Martin Ler    22.5.2009 11:47    #

  12. No, nejsem mimo. Ty přechody tam vlastně od začátku přednosti chodců na nich, což řešil zákon který je s dovolením výš, už neměly být. Ta vyhláška je v principu vlastně zbytečná. Říká jen, aby se to vrátilo k tomu, co je v zákoně. To je celé.

    — Stejskal    23.5.2009 21:46    #

  13. A ti chodci, prosim pekne, maji pak delat co? teleportovat se z chodniku na chodnik? nebo vam, jako ridici, bude vyhovovat, kdyz co 150 metru budou svetla (s preferenci pro chodce)?

    — Martin Ler    24.5.2009 00:23    #

  14. Přestaňte laskavě blbnout. Já na to nemám žádný vliv. Co by se mi líbilo je v tomhle případě irelevantní. S emocemi jděte na magistrát. Já jen říkám jak to je a že ta blbost vznikla dřív, než ta vyhláška. Navíc je to tak, (nevím jestli všude, abyste mně nechytal za slovo), i po Evropě.

    — Stejskal    24.5.2009 21:04    #

  15. problém je v tramvajích a ne ve fyzice, nákladní auto i autobus má stejnou hmotnost. Jsou to vraždící nástroje. Jen zpět změnit vyhlášku na přednost chodců i před tramvajema, a nehledět jen na spotřebu proudu (i benzínu) při rozjíždění.

    — Luma    29.5.2009 22:43    #

  16. Ano, to je dobrý nápad. Na třídě M. Horákové jsou při jízdě z kopce čtyři přechody po 80 metrech. Po změně vyhlášky, první den dojde k přejetí dvou chodců a třinácti jejich inzultacím.

    — Stejskal    30.5.2009 22:38    #

  17. to15: problém je hlavně v blbosti ze zákona – dávat přednost chodcum. Silnice je pro auta, pro chodce je chodník. Z toho mi vyplývá, kdo kde nemá co dělat, případně je druhořadej. Když s autem zabočuješ někam do dvora, taky má chodec na přejížděnym chodníku přednost. Když je chodník zaplněnej chodcema, nemá auto žádný právo vyžadovat přednost pro přejetí. Tak to má fungovat i naopak, což bohužel nefunguje.

    — krtek    31.5.2009 19:30    #

  18. Pokud to nekoho zajima, tak tady je info, kolik lidi umria na pri stretu s tramvaji.
    http://spreadsheets.google.com/pub?key=rSny1VM0FKrOHlxaGCzdjMw&output=html

    Ja bych fakt zacal se zakazovanim aut.

    — Martin Ler    2.6.2009 10:57    #

  19. krtek: kdyby se dalo po prechodu dojit ve meste z libovolneho bodu A do libovolneho B bez vkroceni na vozovku, tak by jste mel pravdu. V soucasne dobe ma automobilova doprava navrch a na mistech krizeni ma chodec jen omezena prava a jen pokud tam nekoho napadlo namalovat zebru.
    [ironie]Mozna[/ironie] proto maji na tech nekolika promile plochy urcene pro vase plechacky mirne lepsi prava nez jinde – umoznuje jim to treba prejit ulici za dobu mensi nez 5 minut (i kdyz treba na Karlove Namesti v Praze to obcas za tak “kratkou” dobu stejne nejde, prechod neprechod).

    Nedokazu pochopit, ze je u nas takova spousta macho idiotu, kteri povazuji auto za svoji endoprotezu.

    — Yusaku    2.6.2009 18:55    #

  20. http://www.youtube.com/watch?v=aqrBYRCxy2E&feature=PlayList&p=6CEC490FF54446E6&playnext=1&playnext_from=PL&index=15

    — Pavel    11.6.2009 17:10    #

  21. Pokud jde o přednost chodců, v ČR chodec NEMĂ? PňEDNOST, řidiči mu jen musí umožnit „nerušené a bezpečné přejití". Já říkám, že pokud jede jedno auto, nejlépe tuto povinnost naplní, když z přechodu rychle zmizí. Jinak váhá chodec i řidič, a nezíská nikdo.
    A jak vyřešit ty tramvaje? Na Karláku se přes tramvajový pás udělal modrý pruh a nápis Pozor tram. Podle mě ideální řešení. Bohužel Ministerstvo dopravy prý nechce barevné silnice. :-S

    — Melebius    12.6.2009 09:41    #

  22. Mlebius: tak by měli ztrestat většinu sdělovacích prostředků šířících poplašnou zprávu o přednosti chodců na přechodech.
    Mně připadá že tu kampaň snad zasponzoroval někdo, kdo se chce postarat o regulaci populační exploze. Od doby kdy Nova prvně vypustila ten nesmysl do éteru (spolu s Bleskem) zaznamenávam neobyčejný množství sebevrahů vstupujících bez rozmyslu a rozhlížení kdykoliv a kdekoliv na přechod.

    — Krtek    14.6.2009 19:31    #

Související články