Czech Made: hry pro Maca

12. 03. 2007, 1:44 · Nakousnutá jabka

ikonkaMožná vás to překvapí, ale i v ČR existují vývojáři, kteří soustavně vyvíjí hry i pro Mac OS X. Není to jejich primární zaměření, hry vznikají portováním Windows her na Maca, ale i tak je to vítaný přírůstek pro celosvětovou komunitu Apple uživatelů.

ňeč je o tříčlenné skupině Rake in Grass (Hrábě v trávě), která se již zhruba dva roky živí tvorbou her “ve vlastní režii” – tedy nespadají pod žádnou vydavatelskou společnost, hry si vytvářejí na základě vlastních nápadů a sami je rovněž prodávají. Princip prodeje je klasicky sharewarový – k dispozici je zdarma demoverze, která vás naláká a následně vás donutí utratit 10-30 USD za digitální download. Řadu z jejich her jsem si vyzkoušel a pokud mohu hodnotit za sebe, kromě hratelnosti se mi líbí také pečlivost provedení – nemyslím nutně ve smyslu výstavní grafiky, ale hry vypadají dotaženě, což ve věku permanentních betaverzí potěší :). Nápady jsou někdy původní, někdy jde o x-tou variantu, ale pokud se dobře hraje, asi vás to tak moc pálit nebude. Krabicové verze neexistují, funguje čistě internetová distribuce, jak přímo přes vlastní web, tak přes herní portály pro Win i Mac. Kromě toho RiG mají ještě svůj “sublabel” 300AD, pod kterým vydávají malé hry a hry “pro příležitostně hráče”. Mimochodem – pokud dumáte (podobně jako já) proč právě 300AD (tedy “rok 300 léta páně”), podle Pavla Tovaryše, kterého jsem přes ICQ vyslýchal (a má v RiG na starosti marketing a část programování), se ten rok prostě nic zajímavého nestalo, takže název je bezvadně neutrální :). Název RiG vznikl prý v podstatě náhodou – “nějak se jmenovat musíme, proč ne Hrábě v trávě”.

Zajímalo mě samozřejmě jak se RiG dostali k hrám pro Maca. První pokus byl proveden na hře Crystal Cave, kdy si RiG zaplatili externího programátora, který hru na Maca přeportoval. Jelikož následné příjmy výrazně převýšily náklady na portování, bylo jasné, že herní trh pro Maca může být velice zajímavým zdrojem peněz (byť by se vývoj čistě pro Maca nikdy nevyplatil). V případě velkých her je podíl prodaných licencí výrazně ve prospěch Windows, ovšem u menších her Mac u přímého prodeje přes stránky RiG/300AD značně vede – kupříkladu u hry Phantasia to bylo 13:1 pro Maca! V dlouhodobějším horizontu se příjmy vyrovnají díky prodejům přes různé herní portály, ale zdá se, že Mac uživatelé jsou prostě vděční za kvalitní tituly. Mimochodem, podle “Tovyho” zisky skupiny jako jedné z mála nezávislých stále rostou, a tak plánují kolem roku 2013 koupit Illusion Softworks :). Díky internetu pocházejí zákazníci z celého světa, zajímalo mě, zda jsou také nějací Mac kupci z ČR – ví se zatím o jednom :). A to mají zákazníci z ČR nižší ceny (viz objednávková stránka na webu).

V současné době si už RiG dělají Mac verze her sami – pro poslední 4 projekty byl použit Torgue Game Builder, což je univerzální engine, umožňující vytvořit hru pro Windows i Mac – jelikož se hra vytváří ve vnitřním prostředí Torgue, není obvykle nutné vůbec nic kompilovat, Mac verze vznikne s trochou nadsázky “zdarma”, jako vedlejší produkt vývoje pro Windows.

Trochu (dost) jinak to bylo s nejnovějším přírůstkem, hrou Jets’n‘Guns Gold, která pro Macy vyšla na konci uplynulého týdne. J’n‘G je variací na velice oblíbené téma “raketka letí vesmírem a něco se snaží ji sestřetlit” – podobné hry se tu samozřejmě objevují už desítky let a tak záleží jen na provedení, hratelnosti a dalších jemných “neměřitelných” parametrech, zda právě toto konkrétní provedení hry zaujme. J’n‘G se to podle všeho podařilo, v herních časopisech obvykle obdrželi velmi vysoké hodnocení, stejně tak hru pozitivně bodují hráči. J’n‘G Gold je už druhou verzí hry J’n‘G, “Gold” v tomto případě znamená výrazné rozšíření – grafika ve vyšší kvalitě (nyní 800×600), dvounásobek levelů (2x tolik probděných nocí...), více zbraní, letadel, lekadel… Musím se přiznat, že občas jsem se v tom množství věcí a výbuchů až ztrácel. Ale stačí držet prst na spoušti a zjistíte, odkud vítr vane. Nebo tak něco.

J’n‘G původně vznikly pro Windows pomocí DirectX, později se rozhodlo o portování pro Maca a tak bylo nutné hru nejdříve kompletně přepsat do OpenGL. Díky tomu již bylo snadnější vytvořit Mac verzi, ovšem v tomto případě šlo o klasické programování – používá se XCode. První verze J’n‘G se loni zapsala do herní síně slávy Macworldu, právě díky svým “střílecím” a odreagovávacím kvalitám.

Popisovat hru podrobněji nemá v tomto případě asi moc smysl, prostě si stáhněte demo a vyzkoušejte :). Jestli jste někdy házeli mince do herních automatů, nebo před mnoha lety hráli například 1942, R-Type nebo Tubular Worlds, J’n‘G si vás asi také získají.

Nezbývá než popřát tvůrcům z RiG hodně štěstí při dalších hrách – je určitě dobře, že i u nás se programují hry pro Maca, i když samozřejmě většina zákazníků je z nejrůznějších koutů této planety.

Trvalý odkaz na tento příspěvěk

  1. Nechteli by panove udelat port Wolfenstein ET pro Intel? Verze pro PPC bezi v emulaci pomaleji, nez je zdravo ;-)

    Milanek    12.3.2007 10:42    #

  2. Tisíceré díky, Martine, neměl jsem o nich ani tušení. A přitom pěkné casual hry, to je přesně to pravé pro mě. A jejich BoulderDash (pardon CrystalCave) je skvělý. Určitě si to koupím.

    — Petr Staníček    12.3.2007 14:07    #

  3. Jojo, vsem doporucuji. Alespon vyzkouset dostupna dema a pak uvidite. Podle mne idelani hry na obcasne odreagovani :-)

    Lukas Kalista    12.3.2007 16:00    #

  4. Z uplne ineho sudka – ironia osudu: * Dell kedysi odporucal predat akcie Apple, * potom akcie Apple dosiahli urovne Dell, * dlho kolisali hore – dole, * neskor si drzali naskok 10 mld. USD (celkova hodnota) * dnes dosiahlidalsich 50% hodnoty Dell => Dell 50,5 mld. USD => Apple 75,8 mld USD.

    miro novak    12.3.2007 19:14    #

  5. To Milanek: Nechcel by si si vyhladat Wolfenstein ET pre Intel sam na webe ?
    Pretoze pre intel uz je davno vonku a ja ho mam uz minimalne mesiac ak nie viac.

    — DoNaLd    14.3.2007 21:02    #

Související články