Zoufalství Českých drah se stupňuje
12. 12. 2006, 0:03 · Ze života
A mé také. Nemohu se než nepodělit o několik pěkných zážitků ohledně cestování (holt když vytáhnu paty z Prahy jinak než letadlem, je to zážitek na celý život :). Netajím se náklonností ke kolejové přepravě, ale ČD mě jí účinně zbavují. Naopak Student Agency dokazuje, že soukromník se prostě snaží víc…
Díl první: Praha – Brno
Chtěl jsem jet do Brna v pátek po práci, návrat v sobotu pozdě večer. To skoro automaticky vyloučilo vlak, protože jediný přímák večer z Brna byl ne příliš rychlý rychlík někdy před půlnocí, a po půlnoci bych už nemohl jet na zpáteční jízdenku, která platí právě jen do půlnoci dne následujícího. Kromě toho bych musel stejně vypláznout 406 Kč za EC + 30 Kč za místenku do EC, abych měl v pátek v podvečer jisté místo. A to bych samozřejmě musel absolvovat osobně na pokladně, po internetu to jde až nyní, a stejně jen na jednotlivé spoje, nenašel jsem možnost koupě zpáteční jízdenky.
Student Agency naproti tomu docela potěšily – výběr spojů a zaplacení kartou bylo dílem několika minut, před odjezdem bylo nutné si vyzvednout na Florenci plastikovou kartičku “Kreditní jízdenka”. Jediná věc, kterou nechápu je, proč pro každou trasu mají zvláštní “kreditku”. Kdo jezdí z Prahy na různé trasy, má jich za chvíli plnou peněženku (a asi si je musí popsat fixem ;). Každopádně cena 135 Kč tam, 145 Kč zpět (sleva 10 Kč za posilový spoj, tzn. nebyl to žlutý ďábel, ale nějaký normální autobus – ne, Karosa ne :).
Odjezd byl trošku veselý, ty posilové stroje byly nakonec celkem tři, slečna zmatkovala, asi díky zácpě na dálnici dojel bus, který měl vyrážet půl hodiny před námi až když jsme nastupovali, ale nakonec i přes pozdější odjezd a zácpu jsme přijeli s desetiminutovým zpožděním. Za “kvalitu” jízdy po D1 nemůže už provozovatel linky, ale to je přesně důvod, proč preferuji jízdu po renovovaném koridoru.
Veselé je, že v současné době bych se s ČD už nechytal ani smykem – jízdné v EC je od neděle 451 Kč za zpátečku, a kolik stojí ty naleštěné prdy (které jezdí v ty nejpoužívanější časy, takže jiná varianta pro většinu ani nezbyde) nemám sebemenší ponětí – prostě jsem ceník zpátečních cen pro SC Pendolino zatím nenašel. Jizdenka.cz SC nezná.
Zpátečku jsem absolvoval v oné žluté firemní bestii, slečna s pitím (docela levný chlazený, teplý teoreticky zdarma, pokud to nemaj rozbitý) a novinami, k tomu promítání filmu, v celku pohodlné sedačky (i když na spaní to není), no, nebýt toho že to jezdí po D1, tak docela v pohodě.
Díl druhý: Praha – Brno – Vídeň
S kamarádkou se chystáme na Silvestra do Vídně, přičemž ji budu vyzvedávat v Brně, kdy bydlí. Proto je vlak docela logickou volbou. Nyní jako SC Pendolino! Až do Břeclavi, pak už “jen” EC. Ovšem – kolik to vlastně stojí?!
IDOS: Praha – Vídeň: 500 Kč (?!)
Jizdenka.cz (poté, co je cílová stanice nastavená na Wien Sudbanhof): 910 Kč. Ale ouha – mailová podpora mi laskavě prozradila, že k tomu je nutné připočíst ještě 200 Kč za rezervaci místenky v SC. Celkem tedy 1110. Laskavé je, že na zpátečku lze využít některou z půl milionu speciálních slev, takže to nestojí dva a pul tisíce, ale jen asi 1500. Super.
A nakonec se mi podařilo potvrdit cenu, kterou ČD inzerovaly v tiskovkách při oznamování nových spojů, 593 Kč při včasném nákupu (297 Kč z Brna). Je však nutné koupit jízdenku včas, pro tuto cenu je vyhrazen jeden z vagonů.
Mimochodem, opět nutno jít osobně na nádraží – ČD sice nově prodávají víc jízdenek na webu. Ale ty do Vídně ne.
Tím, abych zjistil všechny tyto informace jsem strávil několik hodin prolejzání webů ČD, mailováním s infolinkou, voláním na infolinku… Fakt zábava.
No, a co na to Studen Agency? 600 Kč za zpáteční jízdenku Praba – Brno – Vídeň (s přesednutím v Brně). Tedy čistá polovina.
Asi jen díky tomu, že jsem extrémně pohodlný si dovolím ten luxus a pojedu vlakem. Je to volba srdce. Rozum by nedovolil nad vlakem ani uvažovat.
Gratuluji ČD (Času Dost) – zvýšení cen, ještě nepřehlednější systém cen a přirážek, dodatečných slev, speciálních nabídek a podobně. Vše pro zákazníka!
Opravdu preferuji vlaky. Jsou z mého hlediska ekologičtější, pohodlnější – i když to není naleštěný prd ale normální klasa a prostě příjemnější než autobus. Ale to co ČD každý rok předvádí za novinky mě přesvědčuje, že to pro mě bude prostě luxus, který si dopřeji za odměnu…
U mne zvitezil prave ten rozum, vlakem uz ani nahodou.. Teda abych to upresnil, ono nejde o vlak, ale o tu kouzelnou spolecnost CD. Az tady bude nejaka konkurence, pojedu rad.
A to si MaLere mozna ani neuvedomujes, ze vyuzivas casto cestovani po novem koridoru, a “lepsimi” vlaky. Normalni osobak je nekdy docela sebevrazda. Neni to prilis dlouho, co jsem jednim jel. Zachod tam smrdel tak strasne MOC, ze byla pulka vagonu prazdna, nedalo se to proste vydrzet. Brrrr….
— AndroidCZ 12.12.2006 00:33 #
A to můžete být rádi, že můžete jezdit autobusem. Já (kvůli zdravotním důvodům) prostě jinak než vlakem na delší vzdálenosti nemůžu.
— Vláďa Drak 12.12.2006 00:43 #
Android: inu, osobakem taky obcas jezdim, nezridka lokalkama ("sklenik" 810), kdyz tece voda sem potesen. BTW v pindulinu se nejakymu dobrakovi podarilo ucpat zachod.
VD: ups :(. na nejaky ZTP se to uhrat neda?
— Martin Ler 12.12.2006 00:54 #
ČD – prostě pecka! společnost jak má být. např.: ve čtvrtek a v pátek odpoledne v brně na hlavasu v provozu jen tolik pokladen, aby VŽDY(!) fronta ke každé z pokladen čítala nejméně 14 lidí. jinak každý rok zdražení všeho co s vlakem souvisí – pod záminkou zlepšení služeb, ačkoliv jsou již několik let téměř stejné. výsledky špatného hospodaření nechají každoročně na daňových poplatnících a jako třešničku si jejich odbory vydupou zvýšení platů – vždyť si to přece zaslouží, za to co všechno lidé na dráze pro nás dělají! ...
— adam P 12.12.2006 01:22 #
doporucuji si koupit auto. Asi te ty macy moc neuzivi. nebo si najit jinou praci a pak si koupit auto. nebo si najit druhou praci a pak si koupit auto. nebo si najit slecnu ktera ma penize a pak si koupit auto.
— click 12.12.2006 08:07 #
click: varianta, ze auto proste nechci, te nenapadla? :)
— Martin Ler 12.12.2006 09:14 #
...dráhy zdražují poslední dva roky naprosto pravidelně, ale zcela nesystémově... ceny jízdného jsou naprosto vytržené z reality (roční jízdenka 22000,—) apod. Nesmyslné přirážky v SC vlacích (200,—), příplatky v IC (což jsou normální rychlíky, jen přesunuté do jiné škatulky)...
Nechápu, jaká hovada o tom rozhodnutí — například nová sleva eLiska (už ten název!!!) ... absolutně jsem nepochopil jak ji získat, jediné co vím, že je nemožné ji koupit u pokladen… navíc se ukazuje, že její možnosti jsou omezené a značně nepoužitelné (bude jen někdy a jen někam)...
Dalším příkladem může být víkendová jízdenka SONE+ za 390 Kč — ta platí jen JEDEN DEN DO PĹ®LNOCI, ale člověk i ve dvou!!! by na ní musel jet přes 200 Km tam a zpět, aby se to vůbec vyplatilo!!!
Letos ještě naštěstí půjdou kombinovat různé způsoby jízdného, takže oproti loňsku na cestách utratím +- stejně, ale až zdraží i příští rok, to bude mazec… Největší opruz je, že Čd nemají konkurenci, to je něco tak špatného, prohnilého…
PS: auto nic neřeší, jak se chceš třeba z prahy dostat do Svitav za 1.58 hod? hmm — ANI NĂ?HODOU... a ne každý si chce vozit prdel v autě...
— agent 12.12.2006 09:24 #
Agent – to si piš, že jsi autem z Prahy do Svitav dřív!
— Jenda 12.12.2006 09:40 #
— Zkouším si anglosaskou pomlčku, jako tam švihá Agent — jde to krásně — já si furt myslel, že z toho bude otazník. A co normální, ta je stejná jako spojovník? A co star — â?…
— ushneek 12.12.2006 10:14 #
aha, a kolik ti zbývá bodů? a na kolik tě přijde 1 km (mě vlakem zatím na 0.80) ... o autu budu možná uvažovat, až bude cena za km ve vlaku více než 1.50 Kč...
— agent 12.12.2006 10:15 #
ushneek : já ze zvyku píšu pomlčku jako 2x – (mínus)
...a ten redakční systém to nahradí za mdash (ale měl by správhně za ndash) :-)
— agent 12.12.2006 10:18 #
MaLer — starý dobrý německý halt je starý dobrý český holt a né anglický hold.
— ushneek 12.12.2006 10:19 #
Agent: Auto mám především proto, abych ušetřil čas. Tedy mám více volného času!
Cesta z Prahy do Svitav je 197 km. Nemusíš porušovat předpisy.
Vem si, že pojedeme třeba z Chodova ze stejného domu. Než ty dojedeš na nádraží, koupíš jízdenku , musíš tam být před odjezdem vlaku, když to sečteš , tak já už jsem před Jihlavou. Jsem z Brna. Ráno vyjedu, ve Vídni koupím třeba Macbook a v poledne už obědvám doma se zaručeným výdělkem pro prodeji booku. Ještě mi zbyde na odpolední cestu do Laa, kam se jezdíme celou zimu koupat.
— Jenda 12.12.2006 10:28 #
usheek: diky. a hezka hvezdicka :)
— Martin Ler 12.12.2006 10:46 #
Jenda: no vidíš, já se zase jezdím koupat do Vltavy, když jsem v Praze, a jezdím tramvají... auto by mi moc času neušetřilo…
PS: na nádraží si jízdenku kupovat nemusím, chodím o něco dříve, to je pravda, ale je to z důvodu, abych si sedl ke stolečku a mohl tak celou cestu pracovat na počítači (to bys nevěřil, co se dá všechno stihnout), když potřebuji, tak se můžu připojit i na internet (běžně testováno na trati mezi ČT a Pardubicemi :-))
Jelikož jezdím z druhého konce Prahy, tak bych jen asi 60 minut popojížděl ráno po Jižní spojce…
— agent 12.12.2006 11:30 #
Napadlo nekoho, ze by to mohl byt i umysl?
Kdybych mel jako investor zajem CD privatizovat, snazil bych se (loboval, neboli v Cechach jeste presneji uplacel), aby se CD chovaly presne takto. To znamena, ukazat se ve svetle verejnosti jako co mozna nejhorsi firma s co mozna nejvetsi ztratou.
Takovou firmu bych potom mohl zprivatizovat za babku (navic se zarucene vyhodnou kazdorocni dotaci od statu), Pak by stacilo jenom trochu zlepsit sluzby a lidi by ani neprotestovali…
— Michal Domnosil 12.12.2006 12:11 #
Michal Domnosil: Jenže stát české dráhy neprodá, přišlo by tak o práci obrovské množství neschopných lidí, mizerů a odborářů... prostě ČD zaměstnávají obrovské množství parazitů, a “managment” si přijde na božské peníze… tohle je bohužel záměr… je to odkladiště pro kamarády — proto jsou na tom ČD tak špatně... ČD smrdí od hlavy!!!
— agent 12.12.2006 12:32 #
agent: máš pravdu, byl jsem v Olomouci na ředitelství drah. Od dob komunistů se tam nic nezměnilo!
A od kdy je Vltava v zimě termál? :)
— Jenda 12.12.2006 12:50 #
Jaký termál? Voda pohodových 7 stupňů a sluníčko nad hlavou… ;-))
— agent 12.12.2006 13:12 #
Maler: prekvapuje mne, ze fanda do sranek se dopousti kritickeho srovnani verejne dopravy na teto lince — zajimave cteni.
Blby jeste trochu je, ze zlutaci zdaleka nejezdi tam kde CD, ale co jsem vyrozumel, tak prece jen hodne lidi dava prednost autobusove linkove doprave a na kolejich je znat nekonkurencni model. Jezdit po cestach se smradlavymi, ale levnejsimi autobusy je podle mne pruznejsi i kdyby byly CD sebelip zprivatizovany.
Ja s tim mam jiny problem — psychologicky. Na vlaku nesnasim system sezeni (ve vetsine co jsem posledni dobou jel). Nenavidim sedet nekomu naproti a cucet mu do ksichtu, ci naopak. Jo, v tom buse jsem sice nalepeny jako sardinka (podle typu busu), ale nemusim se na nej divat ;-) No ted uz stejne jezdim karkou. On je to fakt skoro ztraceny cas a penize, ale mne to porad jeste bavi a beru to oproti verejne doprave jako relax — nikdy jsem totiz nemel koule na to se ve vlaku ozrat a nechat tam po sobe bordel, podivna zabava.
— kmotr 12.12.2006 13:51 #
naposledy jsem jel vlakem do karvinne – priplatil jsem si i EC za ten komfort abych mel zasuvku (ktera nakonec nefungovala a pruvodci se divila ze tam vubec je), vrchol ale byl kdyz za novy vlak EC pristavili rychlikovy vagon (tedy misto 100+ jsme jeli asi tak 80km/h) a ten vagon byl plny fanousku Baniku… na cca 80 skinu tam byli 2 policajti ktery nevedeli co driv, se mnou v kupe sedely 2 cikanky ktery se schovavaly strachem pod bundy (celkem normalni holky) skini si vzdycky pred nasim kupe odplivli kdyz sli pres celej vlak dopredu do jidelniho vozu pro dalsi pivo…
a za to cely jsem zaplatil asi o 50Kc vic, dojeli jsme nakonec po rychliku ktery startoval potom…
CD nikdy vice, banda zmrdu!
— Zviratko 12.12.2006 14:32 #
Pendolino zpatecni jizdne zatim nema. Ale je mozne koupit si normalni zpatecni jizdenku a doplatit priplatky (2*86 se slevovou kartou, nebo 2*200 ostatni).
Sezeni je opravdu zajimave – jedes-li od Prahy, sedi vsichni(skoro) ve smeru jizdy. Opacnym smerem jedes pozadu. Ale aspon necumis jinemu do huby.
Co me osobne stve je to, ze prestoze me CD donutila si koupit jejich IN-kartu, neuznava za vhodne mi povolit nakup eLISKY, nebot moje INkarta je pouze v papirove forme. Ze musim cekat 30 dni, mi ale rekli az na pokladne – ono vubec informace webu CD a informace na nadrazich se dost vyznamne lisi.
Dle vyjadreni Gen.Reditelstvi CD se pry jedna o zkusebni provoz a kdovicosjeste, eLiska je akvizicni sleva, a nema na ni narok kazdy.
POZOR: casem pry tato jizdenka ani nebude v papirove forme, jako doklad bude slouzit prave jen INkarta. Jak si na ni doma tu jizdenku nahraju, mi doted neni jasne. Pokud to bude pouze slouzit jako doklad toho, ze cislo karty zadane na eShopu je spravne, pak neni nutne mit chipovou kartu ale papirova postaci.
To panum na GR CD nedoslo???
Taky jste si vsimli, ze novy cenik vnitrostatnich linek vyvesili na webu s dennim zpozdenim, a mezinarodni tam jeste nyni, 5 dni po zmene jizdnich radu chybi?
Paradoxne dnesni ceniky davaji cestujicim takove kuriozity jako je cesta Opava – Praha. Normalni jizdne – s jizdenkou pouze na pindulino a pak Op-Ostrava za 540. Se zakaznickym jizdnym na celou cestu (pro hnidopichy je stejna cena i pouze do Ostravy) a priplatek SC 297+86=383. Zakaznicke + IC priplatek + mistenka (u SC je v cene) = 297+60+30=387.
Pindulino je tak levnejsi nez obycejny rychlik s privlastkem IC.
Pozn. Oproti predchozimu ceniku doslo ke zdrazeni zakaznickeho jizdneho o 37 Kc.
Dale kvuli zavedeni novych tras pindulina nektere spoje na trase Ostrava-Praha zrusili. Bez upozorneni. Dekuji pekne, ze jste na nas, CD, tak ohleduplne.
Zrusene rychliky RTExpress, a ze jich melo byt 8 denne, v grafikonu chybi. Jen je chyba drah, ze se na to nepripravily a misto nich nenasadily jine spoje – v soucasnych spojich IC a R je hlava na hlave.
— kolosh 14.12.2006 18:10 #
kolosh: dneska jsem zrovna viděl dvě pindolína v Třebové, odhadem by se všichni lidi, co v něm jeli, vešli do 1 normálního vagonu (dva vagony první třídy v předu — úplně prázdné! V zadních bylo asi 5 lidí... no, hlavně že se vůbec najde někdo, kdo si neváží peněz a ty nehorázné příplatky drahám platí... než to, to bych raději jel autobusem… :-(
— agent 14.12.2006 22:41 #
4 hodiny cesty misto 6 plus tak hodka kvuli prestupum busem by te naucila jezdit vlakem. Primy bus mi zrusili (skoncila platnost licence a naslednou nikdo nedostal), prestup z busu v Ostrave je hruza kvuli presunum UAN – Svinov. A autem to dle predpisu trva taky 4 hodiny po D1 kdyz neni ucpana. Severni cestou pres HK o 1 hod dele. Ale cena je dvojnasobna nez vlakem.
— kolosh 18.12.2006 01:19 #