Tak nám zabili Pendolino!

12. 11. 2005, 13:47 · Ze života · Bleskovka

ikonkaEh, trochu přeháním, ale jelikož jsem před chvilkou listoval Malým atlasem lokomotiv, který jsem včera dostal od Péti, a teď si přečetl o rušení relační slevy u ČD, tak to nemůžu nezmínit. Ne že bych jezdil do Brna nějak často, ale když už, raději jsem si vybral vlak, protože jet EC za 160 Kč mi prostě přijde výhodnější z hlediska pohodlí, a to já holt preferuji :). Raději o chvíli déle, pokud se nebudu muset tísnit v busu a jsou srovnatelné cenové podmínky.

Nejdřív ČD ukázaly zač toho bude loket s Pendolinem až začne jezdit, na spojích do Ostravy. Nově vytvořená kategorie SC Pendolino (SuperCity Pendolino) je pěkně drahá, zatímco v běžném rychlíku stojí jízdenka se Z kartou, případně skupinka pro dva 260 Kč, v EC 320, v SC Pendolino je jednotná cena 390 Kč. Ano, rozdíl v době jízdy je výrazný – 4:50 vs 4:13 vs 3:29, ale… A pokud chcete jet třeba na kilometrickou banku, můžete – s přirážkou 200 Kč...

Co mě však dorazilo, je zrušení relační slevy Praha – Brno. Doposud platilo, že 130 za běžný vlak, 160 za EC. ČD se tak snažily konkurovat autobusům, které do Brna jezdí za 2:30 a za zhruba 130 Kč (resp. pro studenty i levněji), zatímco vlak jede od dvě a půl hodiny po tři a půl hodiny – EC rychleji, R pomaleji.

Nově však bude platit standardní jízdné, takže R bude stát se Z kartou asi 182 Kč (podle kilometrického ceníku) a EC 242 Kč. To je velice laskavé, takže příště raději přispěji k likvidaci životního prostředí a pojedu busem. Jen tak dál, ČD! Kvalitně, rychle a draze, tím přilákáte davy! A pro nuzáky v rozhrkaných Rkách, pomalu, a taky draze. Ach jo.

A pokud by někdo chtěl, podobně jako zástupce ČD, argumentovat zácpami, tak jen připomenu letní zkušenost, kdy jsme chtěli jet do Prahy z Olomouce ECčkem, které však mělo ve finále asi hodinu a půl sekyru, resp. dorazilo až někdy po Rku, kterým jsme raději nakonec jeli. Takže…

· Trvalý odkaz na tento příspěvěk · Linkuj.cz · Jagg.cz

  1. Martine, tak to jste mě dostal. Já jsezdím do Prahy velmi často a EC je pro mě (tak jako pro Vás) jednoznačná volba. Ve středu jsem byl zase v Praze. Na nádraží v Pardubicích stály dvě soupravy pendolino. Už jsem se těšil na přijemné cestování. Jsem ochoten si připlatit, ale tohle je drsny.
    Pevně věřím tomu, že po měsíci fungování nového ceniku to budou zase opravovat. Tak jak při přecenění místní dopravy po moravském venkově.
    Zpět jsem jel studentagency a bylo to peklo. Ta dálnice me značně vytáčí. Leč byl to jeden z posledních spojů jak se vrátit do Brna v rozumnou večerní dobu.
    Takže moje vize podporovaní CD bude asi u konce. Ted platilo 160 EC a 130/150 StudentAgency. Ufff. Chcu jezdit vlakem. Nehledě na to, že když se nějakej dobrak vymázne na dalnici, tak stojej všichni. Krom vlaku ;-)
    Jinak sekyru jsem z EC zazil jen jednou a to 15 min. Jinak posledních cca 6 jízd byly naprosto načas. Co bude dál? Fňuk.

    — ondra    12.11.2005 14:47    #

  2. No, předevčírem jsem absolvoval svoji pravidelnou cestu, která běžně trvá 2 h 17 minut za téměř 4 hodiny!!! Soudruzi nechali ujet návazný spoj (Ex Hašek nabral 30 minut zpoždění hned u Kolína), tradičně je zákazník nezajímá, důležitější je přece jejich pohodlí, tak proč se nervovat…

    S tím, že české dráhy je odkladiště NESCHOPNĂťCH, IGNORANTĹ® Z DOB KOMUNISMU, jsem se již musel vypořádat, tak tupý managment jsem ještě neviděl…

    Co je dál, co je víc, tohle je už nejvíc!!! Další zbytečný spoj, který bude jezdit sice rychle, ale bez cestujících … fajn, doufám, že zruší ostatní vlaky, aby měl člověk řádný výběr… mohli by zase zrušit nebo zdražit Z kartu, to dělají obvykle každý rok, nanejvýš dva…a určitě by mohli i zdražit KMB, která již nyní je těsně na hranici výhodnosti (v mém případě je to rozdíl 11 Kč mezi běžnou zpáteční jízdenkou)...

    Jen se bojím, abych nemusel začít zjišťovat autobusové spojení... bohužel musím myslet ekonomicky, nemůžu za jízdné rvát do chřtánu nenasytných ČD DVOJNĂ?SOBEK ceny, kterou bych platil jinde…

    — agent    12.11.2005 17:01    #

  3. Jinak více je tady:

    http://www.cd.cz/index.php?action=section&id=28842

    PS: mám pocit, že příplatek u TGV je 1,5 až 2 euro (a to jezdí ještě rychleji ;-))

    — agent    12.11.2005 17:13    #

  4. v německu u ice expresů ten příplatek taky není nijak krvavý. na nádražních hodinách mají i vteřinovou ručičku a vlaky jezdí většinou na vteřinu přesně (aspoň v západním německu) – mám pocit, že čd by stačilo mít na hodinách ručičku hodinovou.
    legrační je, že čd agrumentují tím, že se musí chovat “tržně”, doufám, že jim i při tomhle přístupu zbude dost na to, aby si mohli koupit nějakou příručku o ekonomii popř. o marketingu.

    — jakubt    12.11.2005 17:37    #

  5. Aby toho nebylo málo, tak nový jízdní řád je naprosto nejhorší co pamatuji, cestu, která dříve trvala od 2 h 17 minut do 2 h 39 minut, nyní pojedu za 3 h 1 minut nebo 3 h 20 minut—tomu se říká posílení vnitrostátní přepravy!!!! Pro koho ty vlaky kurva jezdí? No nic, po 10 letech se začnu zajímat o autobusovou přepravu…

    — agent    12.11.2005 17:46    #

  6. Me stacilo cesta vlakem z Tabora do Uherskeho Hradiste. Bylo to 14h! Neco otresneho. Autobusem by to bylo za 4h a neco. Vlak nikdy vice. Zamestanci CD byli mily jak vosy v zadku a nic je nezajimalo :o(

    — DJ.Maca    12.11.2005 17:49    #

  7. Jeste abych to upresnil. Tech 14 hodin zapricinilo propadnuti pruvodciho kdesi u Brna a nasledovne ujizdeni nekterych spoju.

    — DJ.Maca    12.11.2005 17:51    #

  8. agent: To jsou kuwa kokoti. To je sileny. Nechci jezdit autem. :-( Ach jo. A jak ten EC byl prijemnej vlacek.

    — ondra    12.11.2005 18:19    #

  9. Nevim, proc by si CD mely snazit udrzet nebo ziskat nejake platici zakazniky.

    CD zadne zakazniky nepotrebuji, soudruh Dusek jim, spolu s ostatnimi socialistickymi soudruhy z odboru, vystavkuje nejakou tucnou statni dotaci z penez danovych poplatniku a zakaznici? Ti jsou jen pritez a komplikace plynulosti drazniho provozu.

    P.S. Pro ty pomalejsi, jde o ironii, bolseviky jste si zvolili sami a dobrovolne.

    Jirka Cech    12.11.2005 19:17    #

  10. naprostý souhlas s Jirkou Čechem

    — opat    12.11.2005 19:45    #

  11. On ještě někdo jezdí vlakem ? Já jel naposledy najaře a never more ! Cesta asi 60 km trvala 4 hodiny (Zdice – Čimelice) a to normálně podle jízdního řádu ! A už alespoŇ jezděj vlaky na čas ? Já beru hodinu, dvě jkako běžnej bonus u vlaku. V západní evropě to už skoro nikdo nepoužívá. Na vlaky bych nahnal kamiony a na osobní dopravu se vykašlal.

    — krtek    12.11.2005 20:14    #

  12. Velice zajímavé téma!Já jel do Brna vlakem z Prahy na Invex někdy v roce 2001
    Trvalo to asi 2,45h.Používám ZTP se slevou a za tu cenu to celkem stálo.Bylo to asi za 80Kč.
    Dnes už bych vlakem nejel, po zkušenostech od ostatních lidí a navíc jsme už 4.Kdybych měl platit cestu za 4 lidi tak je to 1280,-Kč tam a zpět.Hrůza!Autem na naftu by mně to stálo 900 Kč se spotřebou celkem 32 litrů.100km 6 litrů nafty.Ten rozdíl je už znát.Auto mi přijde levnější pokud nebudu počítat cenu za provoz auta.A cesta trvá autem 2h.

    — martin    12.11.2005 21:08    #

  13. krtek: naopak, nevím kde žiješ, na západě je vlaková doprava v osobní přepravě velice oblíbená (stejně tak třeba v Japonsku), je rychlá a levná a především ekologická—například k dokonalosti to dovedli ve Švýcarsku… jediný problém českých drah je VEDENĂŤ!!! Máme velmi rozsáhlou železniční síť s relativně dobrou kvalitou tratí pro vnitrostátní dopravu, bohužel KOMUNISTICKÉ vedení likviduje co může—ruší dokonce celé tratě!!! Každý rok kompletně překope jízdní řády s užitím funkce “random number”, změní zavedené ceny a průkazy, no prostě naprostý chaos… Ta tragedie s SC do Otravy je podle mně způsobená tou pochybnou smlouvou s ČSA—evidentně ČD dostává nějaké peníze a tudíž je na těchto spojích naprosto nezajímají cestující, protože dostanou zaplaceno i za prázdný vlak—tak toho zneužívají...

    — agent    13.11.2005 00:44    #

  14. martin: Za 4 lidi mě to vychází (zatím) na Kč 546,—jedním směrem a kolem Kč 1000,—tam i zpět. Bez EC přípatku.

    — agent    13.11.2005 00:54    #

  15. ad smlouva s CSA: ma se platit asi 600 Kc za skutecne obsazena misto a cestu.

    Martin Ler    13.11.2005 04:11    #

  16. agent: naprosty souhlas. Zvlast to Svycarsko je dobry priklad, pac tam je EC i IC bez priplatku! A navic si clovek na nadrazi muze koupit jizdenku, ktera plati az do cilove stanice a je prakticky jedno, jakou dopravu na to pouzije. Takze ta cilova stanice muze byt nezridka na konecne lanovky. Ale abych jen nechvalil, tak zpozdeni EC jsem tam zazil taky. Jel z Italie :)

    — hroch32    13.11.2005 08:04    #

  17. Jak to tak čtu, tak už budu jezdit vlakem, jenom když jedu s kolem. Když totiž chcete někam přepravit kolo a nejste automobilista, nic jiného než ČD nezbývá.
    Nedávno jsem jela do Liberce. S kolem. Autobus by to jel přesně 1h10min. Vlak to jel přes 3h a to byl ten nejrychlejší. S přestupem v Turnově, kdy jsem se celou cestu modlila, abychom neměli moc velkou sekeru, aby na nás počkal, a abych stihla i naložit to kolo.
    A veselá příhoda ze zpáteční cesty: Ve vlaku z Turnova do Prahy jsme přišli k vozu označeném kufříkem, tedy jako úschova během přepravy, z okýnka vylezl “milý” pan průvodčí a suše nám oznámil, že tenhle vlak službu úschova během přepravy nezajišťuje. Když jsme poukázali na tu ceduli s kufříkem, pravil, že tu jen zapomněl sundat, že ta je pro jiný spoj. Nakonec nám kola s kyselým výrazem naložil, ale asi desetkrát nám zopakoval, že jsme si měli najít jiný spoj (který BTW jel asi za 3h). ČD opravdu bodují!

    — Piskovec    13.11.2005 10:06    #

  18. já myslel řeba nmecko, tam je podíl na přepravě osob oproti jiný dopravě naprosto mizivej. Je mi jasný že blbější vedení než ČD nemá snad nikdo.

    — krtek    13.11.2005 11:56    #

  19. Tak zrovna sedím v EC Vindobona, zatím to jede na minutu přesně. Používám KMB, takže neplatím příplatky. Jo, jedu zrovna z Mutěnic z toho srazu, bylo to fajn. Vlakem jezdím docela dost často, dálnice D1 není žádná výhra, lhostejno zda busem nebo autem. Ale je vidět na každém kroku, že v ČD vládne banda idiotů.

    Roman Šula    13.11.2005 13:54    #

  20. Vlaková doprava na západě je levná? Viděl jsi někdy ceník DB, SNCF nebo SBB? Třeba cesta z Regensburgu na české hranice (Furth im wald Gr.) stojí 17,50 EUR. Je to zhruba 120 km….

    — Kofolytik    13.11.2005 14:32    #

  21. kofolytik: vlak je drahej na zapade, wtz, ale kolik stoji srovnatelny bus?

    Martin Ler    13.11.2005 15:04    #

  22. kofolytik: Nevim, jak v Nemecku, ale treba v Anglii je to tak, ze cesta, ktera stoji vlakem cca 35 liber, stoji autobusem 20. Takze o neco viz nez polovina. A i tam to je tak, ze vlakem jezdi jen vysloveni vyznavaci vlaku, vetsina naroda se prepravuje National Expressem, tedy autobusem.

    — Piskovec    13.11.2005 16:30    #

  23. pardon, to melo byt: to MaLer

    — Piskovec    13.11.2005 16:31    #

  24. Ja mam vic nez kladne zkusenosti z Norska. Do Osla ze severu nikdo zadny priplatky nechtel, i kdyz jsou predepsane. Pres Nemecko taky v pohode…sekyra az na poslednich 40 km asi 1 hodinu jak jinak nez v CR na vychode Cech. Ve Svedsku ze Stockholmu do Narviku to chytlo 2 hodiny…no vzhledem k tomu, ze sedite z Prahy ve vlaku pres 43 hodin se to ztratilo. Cestou jsem vyslechl rozhovor Nora a Anglicana…Nor rikal ze Ceskem po kolejich uz nikdy!

    — J2930    14.11.2005 12:15    #

  25. Hmm. v Cechach jsem jel naposled vlakem o letnich prazdninach; dobrej skanzen, bylo tak se vratit v case o 10 let. Z Jindrichova Hradce do Prahy, jelo to celkem na cas a stalo to (s hromadnou slevou) par supu. Celkem pohoda.

    Kdyz to srovna s Velkou Britanii, tak to je uplne o necem jinym. Nektery vlaky tu jezdi pekne na cas a jine vubec. Hodne zalezi na trati. Treba na East Coast Main Line (Londyn Edinburgh), jsem jeste spozdeni nemel. Ale listky jsou pekne drahy: kdyz nekoupite dost vcas (nekolik tydnu) dopredu, tak treba taky zaplatite 120 liber. Kdyz mate stesti a nakupujete vcas, tak zaplatite treba jen 25 liber. A to jeste zalezi na case kdy spoj jede (ve spicce jsou drazsi). Slozite, ale asi to funguje.

    Nicmene uz se mi tu taky stalo, ze zrusili spoj, co meli v jizdnim radu z Londyna do Birminghamu (navic vecer posledni) a nikde to neinzerovali, protoze to prej vsichni vedej. Ten spoj jsem si nasel na netu. Proc proboha to nemohou mit spravne aspon na netu?!? Takze taky peknej kocourkov.

    David Siska    14.11.2005 12:46    #

  26. Vcera ve 21:15 jsem vyjizdel z Brna EC (J.G. Mendel) do Prahy a uz za Brnem jsme stali pres 30min (porucha hnaciho vozu). Do Prahy jsme se dostali se zpozdenim 95min!, kolem 1:30. Vychody z vetibulu hlavniho nadrazi byly uzavrene, tak nam policiste otevirali postranni vychod k parkovisti. Metro uzavrene, zaplat panbuh za rozjezdy. Prisel jsem o 90minut spanku :(

    — davidm    14.11.2005 13:29    #

  27. Clovek si tak uplne nevybere. Autobusaci narozdil od pruvodcich nejsou sprosty a neprijemny obcas, ale vzdycky. Nekdy mam pocit ze test pri zkouskach na ridicsky prukaz skupiny D ma i casti “Urazite zakazniky dostatecne efektivne a sproste?” a ma i praktickou cast, kde se meri decibely pri pobizeni k rychlemu nastoupeni. Popohaneny model s mikrofonem v hlave je plastova babicka s dvema francouzskymi holemi, navic na invalidnim voziku, nekde je to plastova zena s kocarkem a nakupem.

    — zelenycaj    14.11.2005 17:11    #

  28. zelenycaj: lol :)))))

    Martin Ler    14.11.2005 17:35    #

  29. zelenycaj: Když průser je, že ten řidič autobusu musí stíhat jízdní řád, je konkrétní zodpovědná osoba za fungování. U drah to nefunguje jako celek, a že má nějaký vlak hodinu sekeru, tak na to neexistuje viník, který by dostal finanční postih. Ale je fakt, že na mě řidiči autobusů nejsou drzí, že by to bylo tím, že nejsem invalidní nebo s kočárkem a navíc žena, ale chlap kypící zdravím? Třeba v mém případě by v příapdě verbální agrese neměl tu jistotu, že neproměním odpověď z verbální na manuální.

    Roman Šula    14.11.2005 19:19    #

  30. Ja s radou ridicu kecam v pohode… tuhle jsme jeli z melnika do prahy nejakym busikem a dostal sem prednasku o vychodach a nevychoda autobusu SOR (o kterych jsem o pul dne drive prohlasil, ze mi pripadaj, jako by utekli konstrukteri z karosy a udelali si vlastni firmu a ono jo :). Takze je to vsechno o lidech. U nas to de holt pomalu.

    Martin Ler    14.11.2005 19:54    #

  31. Roman Sula: asi jsem plynule presel od vlaku k MDH autobusum, takze mozna to nedava smysl :) – ale ano, je to tak, aspon v mistnim MHD – ridici si radi zarvou, ale dovoli si to jen na zeny nebo na mladez – o to min mam chut tomu nejak “rozumet”.

    Mne podobny situace pridou pochopitelne dost trapny a nikdy se nevmesuju, ale jednou ridic zvysil bezduvodne hlas na moji zenu – v tu chvili se mi (jak vetsina muzu asi pochopi) dosti zakrvavil vyhled a zacal jsem na nej bez ucasti mozku rvat, na coz uz silackou odpoved nemel – asi ze vazim dvakrat vic nez moje zena.

    Jak dlouho by asi mel praci, kdyby se stejne choval treba v Nemecku? Nikdy jsem se tam s nicim podobnym nesetkal.

    — zelenycaj    14.11.2005 21:53    #

  32. zelenycaj: MHD je kapitola sama pro sebe, tam, kde to jde, chodím pěšky, protože na to nemám nervy. A pohybovat se autem v centrech dnešních měst, nejen v Praze, ale i v podstatně menších obcích, postrádá smysl, po pěti nebo deseti minutách cesty hledat půl hodiny místo na zaparkování, které je mnohdy i dražší, než cesta samotná, to je postavené na hlavu, smysl to má v případě, že člověk něco objemnějšího nebo těžšího potřebuje dodat nebo převzít, jinak ne.

    Roman Šula    14.11.2005 22:16    #

  33. Před nějakou dobou jsem zachytil informaci, že osobní doprava je pro ČD ztrátová. Čím více lidí znechutí a odradí od cestování vlakem, tím více mohou zrušit spojů, tím méně prodělají.

    Kolo jsem vlakem vezl jednou (co má paměť sahá). Naštěstí to bylo ještě staré (je to pár let). Lak dostal nechutným způsobem zabrat. Nikdy více!

    — Špendl    16.11.2005 23:24    #

  34. Spendl: hm, a to v novem jizdnim radu (od 11. prosince) pridavaji jedno procento – asi 70 – spoju…

    Martin Ler    17.11.2005 00:12    #

  35. Martin Ler: jo, mezinárodních—ty nám všem pomohou… zvláště, když na ně nenavazují místní spoje… bože…

    — agent    17.11.2005 07:57    #

  36. souhlas, zrušení relační slevy je hovadina. petice? :)

    [jezdila jsem do brna často, na 90% případů vlakem (až na extrémní případy jako velmi brzo ráno brno->praha nebo pozdě večer praha->brno) a nevadilo mi těch 30 kč navíc za ec. a zpoždění si za půlroční intenzivní cestování tam a zpět nevybavuji jediné. tož tak.]

    — e*v    20.11.2005 19:40    #

Související články