Apple a hudební společnosti - na nože kvůli cenám?
3. 10. 2005, 3:29 · Nakousnutá jabka
Zdá se, že se čím dál tím víc vyostřují vztahy mezi Applem a nahrávacími společnostmi. Poslední “souboj” se odehrál na konci září – zatímco Jobs z Paříže kritizoval chamtivost nahrávacích společností, které chtějí zvyšovat ceny skladeb, z druhé strany zaútočil šéf Warner Music, jedné z firem “velké pětky”, který prohlásil, že to chce větší cenovou flexibilitu. Argument je ten, že každá skladba vzniká za jiných podmínek a tak by měla být jiná i cena. Zvlášť pokud jsou uživatelé ochotni zaplatit za některé skladby více, a naopak firmy jsou ochotné některé skladby prodávat za méně než 99 centů. Je to tedy jednoznačný tlak na zdražené části hudby, prodávané digitálně, a to v době, kdy se podle informací tisku blíží vyjednávání firem s Applem o kontraktu na další rok (byť Jobs kdysi říkal, že mají víceleté smlouvy).
Ăšvaha o zvýšení cen dle “kvality” skladby se sice jeví na první pohled poměrně smysluplně (a v Japonsku se již dokonce podařilo firmám prosadit alespoň dvě cenové hladiny, kdy na té vyšší je část domácí produkce), ovšem na druhou stranu se mi dere na jazyk cosi o nenažranosti nahrávacích studií (a lze ještě diskutovat, jak velkou část nákladů tvoří reálné náklady na tvorbu, a kolik jsou přemrštěné marketingové výdaje). Z každého dolaru za skladbu prodanou v iTMS dostávají firmy víc než 60 centů, tzn. výraznou většinu příjmu, a pravděpodobně tak mají porovnatelný, nebo i větší příjem, než z prodeje CD (kde je nutné započítat výrobu, marže, náklady na lokální marketing a pod). Z toho mi vyplývá, že firmy jsou natolik nenasytné, že chtějí mít z digitálního prodeje ještě větší příjmy, než z fyzického (aniž by zákazník měl odpovídající protihodnotu). Proč bych si měl kupovat něco digitálně, pokud za identickou cenu mohu mít fyzický nosič, kde nejsem limitován kvalitou kodeku (resp. zvolím si vlastní), mám booklet a také fyzický nosič pro případ ztráty dat na disku. Nyní je většinou výhodnější nakupovat na iTMS, ale pokud by ceny šly nahoru, tak se digitální a fyzické ceny v podstatě vyrovnají.
A k tomu mě napadá druhá věc – firmy se tu hrdlí o každý cent z prodané skladby, ale k pronájmu hudby mají podle všeho výrazně jiný přístup. Služby typu Yahoo! Music, kde si za měsíční paušál lze stahovat libovolné množství hudby, tu poslouchat na počítači a případně z podporovaných mobilních přehrávačů (platí se za jednotlivý kus skladby pro vypálení) stojí defacto jednotky dolarů za měsíc, takže příjem z jedné skladby u aktivnějšího uživatele nebude ani cent – sice je uživatel zavázán k platbám každý měsíc, ale v relativně malých částkách (když uživatel přestane platit, rázem je z jeho sbírky souborů v počítači soubor bezcenných dat – bez licence je nepřehraje). Přijde mi tedy, že z hlediska hudebních vydavatelství je tento business model finančně méně výhodný, a přitom mám někdy pocit, že ho preferují (rozhodně jsem neslyšel stížnosti, že je Yahoo moc levné). Nerozumím něčemu? A mimochodem, uživatelé stejně preferují více nákup jednotlivých skladeb – jak zmiňuje BusinessWeek, pokud by neexistovaly P2P sítě, tak 44 % uživatelů by vůbec nenakupovalo hudbu online a 39 % dá přednost nákupu jednotlivých skladeb před předplatným. Možná je trh služeb typu Yahoo Music v porovnání s iTMS tak malý, že zatím nestojí za pozornost.
Každopádně, zpět k hádce Apple vs. majors: situace na trhu je nyní taková, že sice majors chrastí zbraněmi, ale je diskutabilní, zda mohou něco víc. Apple trhu s digitálními downloady bez diskuse dominuje a stejně tak má velmi výrazný podíl na trhu hudebních přehrávačů. Apple tedy sice potřebuje hudební společnosti, ale ty také potřebují Apple – pochybuji, že si mohou dovolit způsobit takové zemětřesení, že by prostě odstřihly iTMS. Sice to jeden právník naznačoval, ale spíše v oblasti spekulací, kdyby Jobs chtěl jít s cenami na nesmyslně nízké částky.
Je také možné, že firmy doufaly, že iTMS pomůže rozhýbat trh s digitálními nákupy, což bez pochyby učinil, a následně se trh více rozdrobí a firmy budou moci lépe manipulovat jednotlivými prodejci, což jistě umějí, a ceny zvýšit. V tomto směru jim Apple udělal tak trochu čáru přes rozpočet, neboť si drží dominantní postavení déle, než se dalo čekat (osobně jsem tímto vývojem, jak u iPodů, tak u iTMS, příjemně zaskočen), a díky pozitivnímu přijetí iPodu nano si ho asi nadále udrží v nepříliš ztenčené míře.
Mimochodem, podle jednoho nejmenovaného zástupce z nahrávacích společností je podíl Apple na digitálních nákupech trochu přeceňovaný – výraznou část, až 50 %, prý tvoří prodeje vyzvánění pro mobily. Ty jsou totiž pěkně osolené a lidé bohužel neváhají tyto nesmyslné částky platit. Stejně tak se osobně dívám se značnou dávkou nechutě na aktivity mobilních operátorů v oblasti prodeje hudby – prostě proto, že si zákazník skladbu stáhne na mobil a ne do počítače, chtějí poměrně vysoké přirážky. Doufám jen, že uživatelé prohlédnou a nesednou hromadně na lep vyžírkům z mobilní branže, a že se programy typu iTunes pro Motorolu, umožňující přehrávání zakoupené hudby rozšíří i do jiných mobilů. V tomto směru mi tak dominantní postavení Apple v podstatě vyhovuje – neboť brání zákazníky proti nenasytnosti majors, a pokud se iTunes Mobile rozšíří do jiných mobilů, dají i alternativu k předraženým službám mobilních operátorů.
Teď už jen aby jednoho krasného dne šlo používat iTMS také u nás…
No, mluvit o nenazranosti nahravacich studii je pardon uplne mimo :) V kazdem projektu (= napr. album kapely), o kterem stoji za to vubec mluvit (= byl by prodejny na iTunes), padne naprosto nejvetsi cast rozpoctu na propagaci. Pokud napr. nahravame v Sonu, tak je nejaka pevna cena za nahravaci den a ono samozrejme potom uz jaksi neni kam dal jit, pokud tam kapela nehuli na balkone a denne nahraje jeden ton. Ano nahravani je jen jedna cast produkce cele desky a tato castka je u ruznych kapel ruzna, ale naklady na propagaci jsou proti tomu zase nekde uplne jinde a firma je vydava s mnohem vetsim usmevem. Cim dulezitejsi projekt, tim se pomer nakladu propagace/produkce zvysuje.
Nahravaci studio je jen najmutej hejlot a s cenou alba nema ve skutecnosti prakticky vubec nic spolecnyho :)
— zelenycaj 3.10.2005 10:16 #
— Martin Ler 3.10.2005 10:20 #
Casto je to dost riskantni kseft a aby do neho sla firma i priste se stejnu kapelou znovu, tak se jim samozrejme musi investice vratit vic nez jen jednou. Muj pocit je, ze prave ted maji mlady neznamy kapely dvere k velkym vydavatelstvim nejotevrenejsi za pomerne dlouhou dobu – a pokud je firma “nenazrana”, aby mohla vydavat mlady kapely a vsichni ve firme i v kapelach se usmivali, tak je podle mych meritek vsechno v nejlepsim poradku :)
(Mluvim jen o CR, situaci jinde neznam.)
— zelenycaj 3.10.2005 10:48 #
Jinak, nemohu posuzovat prilis jak to funguje “ve velkem”, osobne preferuju naopak nezavislou muziku, Radio 1 plni svou roli a seznamuje me s novinkami… Me velka vydavatelstvi ani moc nezajimaji, muziku si volim podle toho, o cem se dozvim na poslech, pripadne od lidi kolem. Poslechem Velke sedmy na R1 sem ojevil mnoho kapel, ktere patri mezi me velice oblibene, a pise se o nich malo. Ostatne, na toto tema vice asi zitra ;)) Ale je pravda, ze muj vkus je asi docela mensinovy…
— Martin Ler 3.10.2005 12:35 #
Stejny pripad jsem nedavno zazil s DVD a moc se bavil…narozdil od nekterych produkci supermega filmovych (ci hudebnich) vydavatelstvi…
— J2930 3.10.2005 12:45 #
Jeste tohle: http://www.macobserver.com/article/2005/10/03.4.shtml
— Petr Hrncir 3.10.2005 16:27 #
Jinak k moji pozici: osobne Radio1 nechytam (cili neposloucham:) a temi “velikymi firmami” jsem pouze najiman, takze mam spis duvod si na ne stezovat nez je nejak zapalene branit:)
— zelenycaj 3.10.2005 16:30 #
Nicméně za klíčový argument Jobse považuji, že na digitálních prodejích mají společnosti větší zisk než na CD nosičích. Pokud přesto chtějí dále zdražovat, protože chtějí prostě “vydělat co nejvíc”, myslím, že si řežou sami pod sebu větev, protože k ziskům z iTMS musí ještě připočítat zisky z klesajících pirátských stahování, které iTMS podle mne zatím úspěšně potírá. A cena je v tomto klíčový důvod.
— zzen 3.10.2005 18:45 #
Jina vec je to piratstvi. Autor clanku oznacil argument, ze koncovi uzivatele zase zacnou krast muziku, za lichy s tim, ze RIAA delaji problemy velke ryby, ktere mnozi CD na kseft v milionech. Nebude na tom taky neco?
— kmotr 4.10.2005 13:04 #
Ja se obavam ze proste to je problem celeho systemu, ktery chce ryzovat maximalne, a ze snizujicich se prodeju obvinuje kopirovani – to, ze za tim mohou byt a) cyklycke jevy (prechod z analogovych na digitalni zaznamy, kdy lidi znovu kupuji stare veci co meli na kazetach a vinylech,a tento prechod konci) b) srackoidni produkce. ale – dulezite je najit vynika
— Martin Ler 4.10.2005 13:34 #
Jina vec je, ze ten borec v pohode prizna, ze jsou lakomi a ze se jim nelibi, ze Apple tolik vydelava na iPodech, ze sice chteli pomoct otevrit trh online muziky, ale ne jenom pomoci jedne firmy.
No bude jeste legrace. BTW ja bych kupoval online, ale jako mnoho jinych bral bych i lossless kvalitu. To uz se tady u tebe tusim jednou probiralo.
— kmotr 4.10.2005 13:42 #
— Martin Ler 4.10.2005 15:48 #
— kmotr 4.10.2005 16:39 #
mam pro vas tip na online nakup. zacal jsem pouzivat emusic.com
funguje i s ceskou kreditkou dokonce i s ceskou billing adresou (ovsem ne vsechna hudba ma prava do cr, takze jsem nakonec zadal nejakou adresu ve statech:-)
cena je mesicni 9.99 a muzu si mesicne stahnout 25 songu v mp3/196kbps
jo a jestli to budete chtit zkusit, tak mi dejte vedet (rad bych vas doporucil a vydelal na tom nejaky songy zdarma;-)
— Jakub.s 4.10.2005 19:04 #
Mam kámoše v jedný malý skupině. První 2 CDčka dopláceli ze svýho a neměli z nich ani korunu zisku (normálně to měli ve smlouvě) až 3. CDčko má pro ně nějakej malej přínos jako pro kapelu. Takže asi znáte jeho názor na pirtství...
— krtek 4.10.2005 20:34 #