Apple a hudební společnosti - na nože kvůli cenám?

3. 10. 2005, 3:29 · Nakousnutá jabka

ikonkaZdá se, že se čím dál tím víc vyostřují vztahy mezi Applem a nahrávacími společnostmi. Poslední “souboj” se odehrál na konci září – zatímco Jobs z Paříže kritizoval chamtivost nahrávacích společností, které chtějí zvyšovat ceny skladeb, z druhé strany zaútočil šéf Warner Music, jedné z firem “velké pětky”, který prohlásil, že to chce větší cenovou flexibilitu. Argument je ten, že každá skladba vzniká za jiných podmínek a tak by měla být jiná i cena. Zvlášť pokud jsou uživatelé ochotni zaplatit za některé skladby více, a naopak firmy jsou ochotné některé skladby prodávat za méně než 99 centů. Je to tedy jednoznačný tlak na zdražené části hudby, prodávané digitálně, a to v době, kdy se podle informací tisku blíží vyjednávání firem s Applem o kontraktu na další rok (byť Jobs kdysi říkal, že mají víceleté smlouvy).

Ăšvaha o zvýšení cen dle “kvality” skladby se sice jeví na první pohled poměrně smysluplně (a v Japonsku se již dokonce podařilo firmám prosadit alespoň dvě cenové hladiny, kdy na té vyšší je část domácí produkce), ovšem na druhou stranu se mi dere na jazyk cosi o nenažranosti nahrávacích studií (a lze ještě diskutovat, jak velkou část nákladů tvoří reálné náklady na tvorbu, a kolik jsou přemrštěné marketingové výdaje). Z každého dolaru za skladbu prodanou v iTMS dostávají firmy víc než 60 centů, tzn. výraznou většinu příjmu, a pravděpodobně tak mají porovnatelný, nebo i větší příjem, než z prodeje CD (kde je nutné započítat výrobu, marže, náklady na lokální marketing a pod). Z toho mi vyplývá, že firmy jsou natolik nenasytné, že chtějí mít z digitálního prodeje ještě větší příjmy, než z fyzického (aniž by zákazník měl odpovídající protihodnotu). Proč bych si měl kupovat něco digitálně, pokud za identickou cenu mohu mít fyzický nosič, kde nejsem limitován kvalitou kodeku (resp. zvolím si vlastní), mám booklet a také fyzický nosič pro případ ztráty dat na disku. Nyní je většinou výhodnější nakupovat na iTMS, ale pokud by ceny šly nahoru, tak se digitální a fyzické ceny v podstatě vyrovnají.

A k tomu mě napadá druhá věc – firmy se tu hrdlí o každý cent z prodané skladby, ale k pronájmu hudby mají podle všeho výrazně jiný přístup. Služby typu Yahoo! Music, kde si za měsíční paušál lze stahovat libovolné množství hudby, tu poslouchat na počítači a případně z podporovaných mobilních přehrávačů (platí se za jednotlivý kus skladby pro vypálení) stojí defacto jednotky dolarů za měsíc, takže příjem z jedné skladby u aktivnějšího uživatele nebude ani cent – sice je uživatel zavázán k platbám každý měsíc, ale v relativně malých částkách (když uživatel přestane platit, rázem je z jeho sbírky souborů v počítači soubor bezcenných dat – bez licence je nepřehraje). Přijde mi tedy, že z hlediska hudebních vydavatelství je tento business model finančně méně výhodný, a přitom mám někdy pocit, že ho preferují (rozhodně jsem neslyšel stížnosti, že je Yahoo moc levné). Nerozumím něčemu? A mimochodem, uživatelé stejně preferují více nákup jednotlivých skladeb – jak zmiňuje BusinessWeek, pokud by neexistovaly P2P sítě, tak 44 % uživatelů by vůbec nenakupovalo hudbu online a 39 % dá přednost nákupu jednotlivých skladeb před předplatným. Možná je trh služeb typu Yahoo Music v porovnání s iTMS tak malý, že zatím nestojí za pozornost.

Každopádně, zpět k hádce Apple vs. majors: situace na trhu je nyní taková, že sice majors chrastí zbraněmi, ale je diskutabilní, zda mohou něco víc. Apple trhu s digitálními downloady bez diskuse dominuje a stejně tak má velmi výrazný podíl na trhu hudebních přehrávačů. Apple tedy sice potřebuje hudební společnosti, ale ty také potřebují Apple – pochybuji, že si mohou dovolit způsobit takové zemětřesení, že by prostě odstřihly iTMS. Sice to jeden právník naznačoval, ale spíše v oblasti spekulací, kdyby Jobs chtěl jít s cenami na nesmyslně nízké částky.

Je také možné, že firmy doufaly, že iTMS pomůže rozhýbat trh s digitálními nákupy, což bez pochyby učinil, a následně se trh více rozdrobí a firmy budou moci lépe manipulovat jednotlivými prodejci, což jistě umějí, a ceny zvýšit. V tomto směru jim Apple udělal tak trochu čáru přes rozpočet, neboť si drží dominantní postavení déle, než se dalo čekat (osobně jsem tímto vývojem, jak u iPodů, tak u iTMS, příjemně zaskočen), a díky pozitivnímu přijetí iPodu nano si ho asi nadále udrží v nepříliš ztenčené míře.

Mimochodem, podle jednoho nejmenovaného zástupce z nahrávacích společností je podíl Apple na digitálních nákupech trochu přeceňovaný – výraznou část, až 50 %, prý tvoří prodeje vyzvánění pro mobily. Ty jsou totiž pěkně osolené a lidé bohužel neváhají tyto nesmyslné částky platit. Stejně tak se osobně dívám se značnou dávkou nechutě na aktivity mobilních operátorů v oblasti prodeje hudby – prostě proto, že si zákazník skladbu stáhne na mobil a ne do počítače, chtějí poměrně vysoké přirážky. Doufám jen, že uživatelé prohlédnou a nesednou hromadně na lep vyžírkům z mobilní branže, a že se programy typu iTunes pro Motorolu, umožňující přehrávání zakoupené hudby rozšíří i do jiných mobilů. V tomto směru mi tak dominantní postavení Apple v podstatě vyhovuje – neboť brání zákazníky proti nenasytnosti majors, a pokud se iTunes Mobile rozšíří do jiných mobilů, dají i alternativu k předraženým službám mobilních operátorů.

Teď už jen aby jednoho krasného dne šlo používat iTMS také u nás…

Trvalý odkaz na tento příspěvěk

  1. ”...ovšem na druhou stranu se mi dere na jazyk cosi o nenažranosti nahrávacích studií (a lze ještě diskutovat, jak velkou část nákladů tvoří reálné náklady na tvorbu, a kolik jsou přemrštěné marketingové výdaje)...”

    No, mluvit o nenazranosti nahravacich studii je pardon uplne mimo :) V kazdem projektu (= napr. album kapely), o kterem stoji za to vubec mluvit (= byl by prodejny na iTunes), padne naprosto nejvetsi cast rozpoctu na propagaci. Pokud napr. nahravame v Sonu, tak je nejaka pevna cena za nahravaci den a ono samozrejme potom uz jaksi neni kam dal jit, pokud tam kapela nehuli na balkone a denne nahraje jeden ton. Ano nahravani je jen jedna cast produkce cele desky a tato castka je u ruznych kapel ruzna, ale naklady na propagaci jsou proti tomu zase nekde uplne jinde a firma je vydava s mnohem vetsim usmevem. Cim dulezitejsi projekt, tim se pomer nakladu propagace/produkce zvysuje.

    Nahravaci studio je jen najmutej hejlot a s cenou alba nema ve skutecnosti prakticky vubec nic spolecnyho :)

    — zelenycaj    3.10.2005 10:16    #

  2. zelenycaj: ehm, sorry, nemam samozrejme na mysli studio, typu Sono, ale nahravaci spolecnosti, typu BMG…

    Martin Ler    3.10.2005 10:20    #

  3. OK, Sony BMG, ale ani tam bych s tou “nenazranosti” nevidel tak strasne horky (i kdyz samozrejme “nenazrany” jsou, jako kazda firma, chteji vydelavat co nejvic). Kdyz se kapela chce prosadit, tak je pomoc od podobny firmy skoro jedina moznost, protoze nikdo jinej by jim samozrejme nedal statisice na to, aby si natocili desku, nezaridi aby se o nich psalo, aby se dostali do ruznych medii atd. Dobrych desek se natocilo spousty, ale lidi vi o tech, u kterych byly penize na propagaci.

    Casto je to dost riskantni kseft a aby do neho sla firma i priste se stejnu kapelou znovu, tak se jim samozrejme musi investice vratit vic nez jen jednou. Muj pocit je, ze prave ted maji mlady neznamy kapely dvere k velkym vydavatelstvim nejotevrenejsi za pomerne dlouhou dobu – a pokud je firma “nenazrana”, aby mohla vydavat mlady kapely a vsichni ve firme i v kapelach se usmivali, tak je podle mych meritek vsechno v nejlepsim poradku :)

    (Mluvim jen o CR, situaci jinde neznam.)

    — zelenycaj    3.10.2005 10:48    #

  4. Zelenycaj: no, jenze to vsechno je jen dusledek toho, jakou situaci obecne velka vydavatelstvi vytvorila – ze vlastne uz nejde pomalu prosadit novinku bez sileneho budgetu na reklamu. A samozrejme k tomu prispiva take stav ceske radio sceny, ktera je zatuchla, nehraje novinky, takze pomalu ani jinak nez “nasilim” tu kapelu nejde prosadit.

    Jinak, nemohu posuzovat prilis jak to funguje “ve velkem”, osobne preferuju naopak nezavislou muziku, Radio 1 plni svou roli a seznamuje me s novinkami… Me velka vydavatelstvi ani moc nezajimaji, muziku si volim podle toho, o cem se dozvim na poslech, pripadne od lidi kolem. Poslechem Velke sedmy na R1 sem ojevil mnoho kapel, ktere patri mezi me velice oblibene, a pise se o nich malo. Ostatne, na toto tema vice asi zitra ;)) Ale je pravda, ze muj vkus je asi docela mensinovy…

    Martin Ler    3.10.2005 12:35    #

  5. davno tomu jsem vlastnil kazetu jiste kapely, ktera na propagaci nedala ani halir (kromne obalu) a presto jeji nahravky mnel kazdy… tedy posluchac toho zanru hudby. Jedno bylo kde a jak kvalitne je to nahrane…proste jste to museli mit…a proc nelegalne kopirovat kdyz zminena kazetka byla tak neskutecne dostupna! Proc, si lze snadno odvodit.

    Stejny pripad jsem nedavno zazil s DVD a moc se bavil…narozdil od nekterych produkci supermega filmovych (ci hudebnich) vydavatelstvi…

    — J2930    3.10.2005 12:45    #

  6. At ve velkym naklady pracuji jakkoli, jediny co me napada je, ze jsou majors nenazrany. Podle OECD a vsech maj z digitalniho prodeje priblizne stejny prachy jako z fyzickyho a misto aby byli radi, ze maj sanci na konkurovani piratstvi, tak jenom vymysli, jak zakaznikum jeste vic pustit zilou.

    Jeste tohle: http://www.macobserver.com/article/2005/10/03.4.shtml

    — Petr Hrncir    3.10.2005 16:27    #

  7. MLer: ano, to je jina otazka a mozna mas pravdu :)

    Jinak k moji pozici: osobne Radio1 nechytam (cili neposloucham:) a temi “velikymi firmami” jsem pouze najiman, takze mam spis duvod si na ne stezovat nez je nejak zapalene branit:)

    — zelenycaj    3.10.2005 16:30    #

  8. Já myslím, že představa o nenažranosti nahrávacích společností je původem z části romantická (fuj velkým firmám) a z části od Jobse. Myslím, že to tak žhavé není – protože opravdu musí utratit tuny peněz na ztrátových projektech než najdou jeden dobrý a v důsledku je tam spousta křížového financování.

    Nicméně za klíčový argument Jobse považuji, že na digitálních prodejích mají společnosti větší zisk než na CD nosičích. Pokud přesto chtějí dále zdražovat, protože chtějí prostě “vydělat co nejvíc”, myslím, že si řežou sami pod sebu větev, protože k ziskům z iTMS musí ještě připočítat zisky z klesajících pirátských stahování, které iTMS podle mne zatím úspěšně potírá. A cena je v tomto klíčový důvod.

    — zzen    3.10.2005 18:45    #

  9. Kdyz se todle tema resilo na Ars Technica, tak jako jeden z argumentu nenazraneho executiva bylo, ze pomohli vytvorit Applu kseft s prehravaci. A sami si nesmeji smocit zobacek. Verim, ze je to stve.

    Jina vec je to piratstvi. Autor clanku oznacil argument, ze koncovi uzivatele zase zacnou krast muziku, za lichy s tim, ze RIAA delaji problemy velke ryby, ktere mnozi CD na kseft v milionech. Nebude na tom taky neco?

    — kmotr    4.10.2005 13:04    #

  10. Kmotr: jasne, ale ty cd pak nekdo musi kupovat. no a pokud bude volba levne elektronicky nebo levne piratske kopie, tak si lidi, kteri za to ty prachy uz davaj, treba zvolej levne elektronicky.

    Ja se obavam ze proste to je problem celeho systemu, ktery chce ryzovat maximalne, a ze snizujicich se prodeju obvinuje kopirovani – to, ze za tim mohou byt a) cyklycke jevy (prechod z analogovych na digitalni zaznamy, kdy lidi znovu kupuji stare veci co meli na kazetach a vinylech,a tento prechod konci) b) srackoidni produkce. ale – dulezite je najit vynika

    Martin Ler    4.10.2005 13:34    #

  11. Maler: ja se jenom snazil naznacit, ze piratstvi koncovych uzivatelu slouzi jenom jako vymluva, v podstate co jsi rekl i ty. “Podivejte, mame tady ztratu XXX mil USD z porusovani autorskych prav, ergo stahovani muziky je spatne.” Ale ze XX mil. USD z toho je organizovany zlocin, to uz nereknou.

    Jina vec je, ze ten borec v pohode prizna, ze jsou lakomi a ze se jim nelibi, ze Apple tolik vydelava na iPodech, ze sice chteli pomoct otevrit trh online muziky, ale ne jenom pomoci jedne firmy.

    No bude jeste legrace. BTW ja bych kupoval online, ale jako mnoho jinych bral bych i lossless kvalitu. To uz se tady u tebe tusim jednou probiralo.

    — kmotr    4.10.2005 13:42    #

  12. kmotr: a ty mas JAK kupovat online?

    Martin Ler    4.10.2005 15:48    #

  13. Maler: ja bych kupoval. Pohybuju se proste v rovine sneni ;-)

    — kmotr    4.10.2005 16:39    #

  14. kmotr&maler:
    mam pro vas tip na online nakup. zacal jsem pouzivat emusic.com
    funguje i s ceskou kreditkou dokonce i s ceskou billing adresou (ovsem ne vsechna hudba ma prava do cr, takze jsem nakonec zadal nejakou adresu ve statech:-)

    cena je mesicni 9.99 a muzu si mesicne stahnout 25 songu v mp3/196kbps

    jo a jestli to budete chtit zkusit, tak mi dejte vedet (rad bych vas doporucil a vydelal na tom nejaky songy zdarma;-)

    — Jakub.s    4.10.2005 19:04    #

  15. no snad někdy vloni se to taky někde řešilo. Nahrávací společnosti a nějaká ta OSA a RIA či co nadávali, že se meziročně prodalo o (teď plácnu) 30% hudebních CD míň než před rokem. Ovšem zapomněli zmínit, že bylo vydáno asi o 70% novejch CDček míň něž před rokem… Takže i když pominu nehorázný ceny CD a pod tak je potřeba něco taky dělat, né jenom dřepět a divit se že si nikdo stejný CDčko nekoupí podruhý a potřetí, když už ho má…
    Mam kámoše v jedný malý skupině. První 2 CDčka dopláceli ze svýho a neměli z nich ani korunu zisku (normálně to měli ve smlouvě) až 3. CDčko má pro ně nějakej malej přínos jako pro kapelu. Takže asi znáte jeho názor na pirtství...

    — krtek    4.10.2005 20:34    #

Související články