Dvě tváře Českých drah a CDMA navrch

13. 10. 2004, 3:17 · Ze života

ikonkaBěhem 24 hodin jsem absolvoval celkem čtyři přesuny vozidly ČD (pojíždění kolem Prahy a také jednu trasu Brno – Praha) a některé rozdíly jsou jako nebe a peklo. Ráno jsem při cestě do Prahy přežil asi 15 minut v rozhrkané čugále, na kolejích z doby krále Klacka, kdy ještě neznali oblouky a pod mírným úhlem k sobě příkládali rovné koleje (takové “zatáčky” absolvujete za charakteristického dump-dump-dump a trhání páteře doleva nebo doprava), abych následně přesedl do moderního příměstského vlaku řady 471 (zvaný Ešus, asi kvůli hliníkové konstrukci), mezi nádražími Kralupy a Praha – Bubeneč se pohybující po modernizovaném koridoru. Generační šok – z motoráčku, pocházejícího pravděpodobně ještě z válečných kořistí, do příjemného, čistého a tichého vlaku s poměrně dobrými sedačkami. Skok o desetiletí během tři minut přechodu z jednoho nástupiště na druhé. Srovnávat nelze ani se starými pantografy (451), které tyto soupravy postupně nahrazují – udiveně jsem vyndaval sluchátka iPodu z uší, abych si ověřil, že skutečně slyším hlavně jakési šumění, a zda se vlak opravdu pohybuje – kromě přejezdu výhybek to v podstatě nebylo znát. Takovým vlakem je docela radost cestovat i brzo ráno!

Cesta do Brna na Invex se konala autem (tradičně dvě menší zácpy na D1), jelikož jsem se potřeboval nevázat na kolegu, návrat jsem plánoval busem nebo vlakem. Nakonec z toho vyšel vítězně vlak – lístky na autobusy Student Agency už nebyly, další busy Brnem jen projížděly, takže otázka jak by byly plné, a vůbec, na delší vzdálenosti preferuji vlak.

A tak jsem tenhle text psal převážně v Eurocity 74 Johann Gregor Mendel, což jsou modernizované vozy ČD, tažené lokomotivou slovenské ŽS, vybavené německy psanými letáčky rakouských OBB. Sednout si naštěstí nebyl problém, jen jsem se asi 2x ujistil, že omylem nesedím v první třídě – elegantní velkoprostorový vůz má velmi příjemné sedačky, které jsou buď po dvou na každé straně “za sebou” (a pak má každá sedačka vlastní servírovací stoleček) a nebo 2+2 proti sobě, se stolečkem uprostřed. Místa na nohy habaděj… Bohužel chod není tak hladký jako u nových pantografů, na tom se asi podepisuje, že to je jen rekonstruovaný, a od roku 98 už poněkud ochozený vůz. Ovšem proti klasickým kupátkům to je stále nebe a dudy – dobám, kdy jsem jezdil EC pravidelně do Berlína a do Bonnu jsem evidentně odvykl.

Za svých 160 Kč, což je relační sleva na trati Praha – Brno ve vozech EC, aby byly ČD schopné nabídnou i náhodným cestujícím rozumnou cenu proti busu, jsem spokojen. Jízdní doba 2 hodiny 53 minut. Mimochodem, v expresech a rychlících je to jen 130 Kč a relační slevu se vyplatí použít i pokud jedete například z Prahy do České Třebové – je to o dost levnější než standardní lístek.

No a to nejlepší na konec – trať je relativně slušně pokrytá CDMA signálem. Na rozdíl od dálnice, která prochází z cca 50% bílými oblastmi, koridor je z velmi výrazné části pokryt – pokud tedy jste podobní magoři jaké já, a vozíte sebou dodávanou 50 cm prutovku. Samozřejmě, pokrytí není 100%, například za Brnem vypadne signál, pak je kolem Blanska a ale od Svitav v podstatě až do Prahy (částečně jsem sledoval jen na modemu, dokud jsem nevytuhnul kus před Prahou), v principu to je velmi slušné pokrytí na to, aby se dalo pracovat na internetu – brouzdat, mailovat atp.. A na rychlost nemá moc radikální vliv ani to, že jedete právě kolem 100 km/h – stahovat se chvílemi dalo i rychlostí přes půl megabitu. Pokud je tma a vy netušíte, kde právě váš vlak je, můžete online sledovat jeho polohu – na této stránce na webu ČD :) Takže jediným omezením jsou baterie – jak v notebooku, tak v CDMA modemu, zásuvka bohužel mezi běžné vybavení 2. třídy nepatří (ale v příměstském Ešusu jsem si jedné v patře všiml – v první třídě to má být standard :)

Díky tomu volný čas, dokud nedojdou baterky, trávím surfováním a psaním, v busu bych buď sledoval stupidní film, nebo maximálně poslouchal iPod :). Moc příjemná možnost volby :).

Proč to všechno píšu – i když je železniční doprava z hlediska ekonomického strašný žrout (rozpočtových) peněz, je v určitých případech i v našem kraji velmi příjemnou a kulturní variantou, kterou stojí za to zvážit, a případně i preferovat před individuální dopravou. Bohužel, zdá se, že se to týká jen hlavních koridorů a nekterých spojů – ty vás navnadí, jak příjemné by mohlo být cestovat po železnici, a pak dopadnete tvrdě na koženkové sedačky v drkotající příšeře – ať už to jsou motoráčky, nebo rychlostí vibrující staré osobní vozy na modernizovaném koridoru. Morální poučení ani jednoznačný závěr se tedy nekoná – snad jen povzdech, že doufám, že všechny ty proinvestované miliardy k něčemu budou. Jako trvalý příznivce hromadné dopravy bych si to opravdu přál.

Trvalý odkaz na tento příspěvěk

  1. ja kdybych s sebou tahal prutovku, tak uz bych byl asi za debila, staci, ze kazdy den do skoly nosim modem, notebook, mobil, mp3 prehravac a fotak (+nejake kabliky) :-)))

    jinak nedostatek zasuvek v dopravnich prostredcich a na verejnych mistech me celkem stve…....jedina verejne dostupna zasuvka je v Praze na hlavaku – a tam to muze bejt obcas o hubu, zvlast kdyz k cloveku prijde bezdomovec a pta se, kolik ten notebook stal, coz se mi nedavno jednou stalo :-)))

    — hnědka    13.10.2004 03:53    #

  2. ...nastesti prakticky nikdy nejezdim dele nez neco pres 3 hodiny—a za tu dobu nepotrebuji zasuvku ani nahodou… dokonce ani nemusim setrit enegrii ;-))

    — agent    13.10.2004 11:42    #

  3. ...a ještě pár poznámek, 451 jezdila již někdy v roce 1960, tož skok není o desetiletí, ale hned o několik :-) mimochodem, údajně měl i mít něco jako klimatizaci (respektive ji prý má, ale nepoužívá se) :-)

    ...EC 74 jezdím skoro každý týden, noc luxusní to není, znám lepší ;-) drobný postřeh—pokud nechcete pracovat s počítačem, je lepší kupé, naopak “letadlový” vagon je lepší pro práci s počítačem, protože má asi 4 místa s velkým stolem (viz foto Maléra). Můžu potvrdit, že běžná práce je celkem v pohodě, když jedu ráno v šest tak je někdy i celý vagon prázdný... ;-))

    ...a pokud jde o finance, jediná možnost, jak cestovat s ČD za rozumných podmínek (snad i levněji než smrdutým busem) je KMB 2000—knížka na 2000 kilometrů—1 Km stojí 0.60—libovolným vlakem (v EC bez příplatků). Jediné omezení—nutno projet 2000 Km do půl roku, minimální odpis 100 Km (vyplatí se i pro trasy od zhruba 80 Km)... a nespornou výhodou dále je, že nemusíte čekat ani u výdejny lístků...
    Dokud tyhle podmínky budou platit, vlaky u mne jednoznačně vedou i po finanční stránce…

    PS: věřte nebo ne, ale viděl jsem již Pendolino bez tažné lokomotivy—ono to asi opravdu jezdí samo… ;-))

    — agent    13.10.2004 12:10    #

  4. hnedka: no, na me lidi taky koukaj divne :) (teda za me, na zada kde mam bagl ze ktereho antenka couha :)

    agent: 451 se zacaly vyrabet v roce 64, jak jsem si v noci nastudoval :) a to desetiletí tam je v mnoznem cisle, coz z toho nepoznas :)))

    jinak – kdyz vyrazis z domu, tak baterky mas mozna nabite, ale kdyz predtim absolvujes invex, nejaka jednani kde pocitac pouzivas jako zapisnik a tak…

    Ja se obcas pricucnu treba v hospode, kdyz je vhodne umistena zasuvka ;)

    nastesti mimo prahu jezdim jen vyjimecne, vetsinou short distanc (primestsky + cugala), bohuzel je blbe ze long distanc napriklad do ostravy jezdi dost divne vagony nekdy…

    Jo, a pravda, ze u toho velkohprostoroveho nejdou zvednout operatka na ruce, takze se tam neda lehnout :( omdlel sem proto na stolecku :) a nektere anatomicky tvarovane sedacky v modenich kupe stoji taky za to :(

    — Martin Lér    13.10.2004 15:10    #

  5. Autobusy z Brna jsou zpestřeny dvěma autobusovými nádražími. Zřejmě jste vystoupil přes hotelem Grand, šel na autobusové nádraží a pak hned vedle na vlakové. Možná by něco jelo ze Zvonařky, jenže než tam člověk dojde… Já na Zvonařce autobus chytil. Ale PROČ to mají v Brně takhle?!? V Praze jede prostě do Brna všechno z Florence, a přitom má Praha autobusových nádraží na dálkové linky mnohem víc (Holešovice, Zličín, Černý Most). Třeba nějaký Brňák ví.

    — Radek    13.10.2004 16:31    #

  6. MaLér: Co si pamatuji, tak 451 jezdí někdy od 61-62. Konstrukce započala již v padesátých a na svoji dobu to byl opravdu zázrak techniky…

    ...si měl baterky nasytit na Invexu ;-) (já vím, naivita, pochybuji, že tam vůbec byl třeba i nějaký free wi-fi poit…)

    Radek: A to počkej za pár let, ti blbci Brňáci dali svoje nádraží šíleným radním z ODS, kteří jej přesunou někam za město, namastí si na tom kapsy a lidé do Brna budou jezdit přeplněnými, smrdutými busy, nebo si udělají výlet z nádraží... Namístě dnešního nádraží budou supermarkety a to bude opravdu nádhera (už nyní je mi líto lidí, co pracují v širokém okolí—většina z nich může zavřít krám)... Ale což, můžou si tam za to sami, nechodí k volbám, referendu…

    — agent    13.10.2004 18:06    #

  7. agent: sorry, ale kdy zacaly jezdit 451 si osobne pamatovat nemuzes :) a verim spis atlasu lokomotovi (viz linky) nez tobe :)

    — Martin Lér    13.10.2004 20:25    #

  8. Ad brno: zvonarka a grand jsou od sebe asi 5-10 minut cesty pesky, jinak v praze driv taky nejezdily busy vzdy primo z nadrazi florenc, a nektere busy jezdi i jinam nez na florenc (viz jizdni rad)

    — Martin Lér    13.10.2004 20:26    #

  9. co jídelní vůz?

    — Stejskal    14.10.2004 12:40    #

  10. Jo pane to nevim, jak neni jidlo v cene letenky, tak si sebou vozim rizek od maminky a kafe v termosce :)

    — Martin Lér    14.10.2004 21:07    #

  11. Škoda že ČD mají relační slevu jen Praha-Brno. Takové Pardubice, ač na koridoru mají smůlu. Takže díky této situaci auto na LPG vyřešilo problém a PU-Brno a zpět jedu za 250 Kč. Stačí jet ve dvou a už je to výdělečné... Inu, nevím kde se stala chyba, ale individuální doprava se stala levnější než MHD… :-(((

    — Eidž Eidž    15.10.2004 21:00    #

  12. Ešusy (myslel jsem, že název pochází od trojdílného složení) dojíždím dvakrát denně na kolínské trati; rozhodně pohodlnější než žabotlam, ale zas ne takový ráj, jak to může přijít okouzlenému svátečnímu cestujícímu. Večer (nebo ještě o víkendech dopoledne) bývají dost špinavé, dokud se nezačalo topit, bývala v klimatizaci vyhulené na plné pecky zima, ve voze 971 nahoře se pořád rozléhá sykání a cvakání od nějakého pneumatického systému, teď v nejnověji koupené soupravě zavedli oznamování stanic vnitřním rozhlasem s gongem a pak ještě vždycky “příští zastávka…”, v šest ráno to fakt nepotěší. Ale bůhvíjak dlouho potrvá, než se to rozšíří – vloni teprve čtvrt roku poté, co jsem jimi začal jezdit, dostali software (či co) na zprovoznění informačních LED panelů.

    Jan Vaněk jr.    18.10.2004 12:34    #

  13. IMHO se jmenuji kvuli te hlinkove kastli, dilu muze mit i vic, pokud jsem pochopil weby spravne.

    tak v tom “mem” nastesti zvukovy hlasic nefungoval, bohuzel ani ten LEDkovy, byl mrtvy…

    Ano, mate pravdu, po tom neustalem jezdeni zabotlamem a sklenikem jsem proste byl okouzlen :)

    — Martin Lér    18.10.2004 15:55    #

  14. Kdo te fotil? :)

    — Koko    20.10.2004 19:00    #

  15. Pruvodci, mile Koko :) Nechces se ustalit na jedne, klidne i na realite zalozene prezdivce, ty… Koko? :)

    — Martin Lér    20.10.2004 22:49    #

  16. Ploc? :)
    A dostal za to ten pruvodci aspon nejake dysko? Nebo bylo pak vyrovnani v naturaliich? :))

    — Dak    23.10.2004 20:43    #

Související články