A CoRD znáš? Mám ho mnohem radši než Microsoftí (ten mi např. vždycky přepínal klávesnici na anglickou, což mě neskutečně vytáčelo) a v poslední verzi se hodně zlepšil.
MS Oppice jsou naprosto nedůležitá věc a ta první se netýká Maců. I když je zábavné, jak taková věc, jako vzdálené připojení, což v Linuxu i Macu je jako normální, se už dostává i k MS. Zprávy tohoto typu mě vždy pobaví.
Roman sula: promin, ale: co to blabolis?! Office muzes nemit rad, ale bez kancelarskeho software se neobejdes. Neooffice je sice pekna vec, ale office nenahradi – prace s velkejma dokumentama se meni v peklo a podobne.
vzdalene pripojeni: Microsoft ma vzdalene pripojeni mnohem DELE nez si o tom Apple mohl nechat zdat (nepocitam nadstavby typu TImbuktu) a ma ho na MNOHEM lepsi urovni nez ma Apple ted. To co muzu delat s Microsoftem na Macu delat NELZE (ne ze to lze udelat tezko – NELZE). (Ano, vim ze to neni puvodne jeijch produkt, pac se tim v praxi zabyvam uz 8 let)
sorry, ale pokud o tematu moc nevis, tak se k nemu nevyjadruj.
Pachollini: ja sem s temahle vecma experimentoval HODNE davno, pac kdyz udelali RDC, tak jsem uz nemel potrebu. RDC mi fungovalo vzdy v podstate bez vetsich problemu.
Myslim, ze Apple mel kratke mezidobi (Mac OS X Server v. 1 a snad i beta verse klientskeho Mac OS X), kdy vzdaleny pristup fungoval idealne: nebyl rozdil mezi lokalne a vzdalene spustenym GUI, ktere bylo klient/server. Podobne jako u X11. Docela bych to uvital zpet.
Martin Lér: Používám OpenOffice, a to ještě jen jako náhradu za Excel, jinak .doc, .pps mi otevírá Pages a Keynote, bohužel Apple žádný tabulkáč nemá. Pokud já někomu něco posílám, tak .pdf, pokud s tím má pracovat dál, tak .rtf, je-li to textové povahy, u ostatních typů souborů dle dohody. Ta vazba kanceláře na obskurní formát .doc mi připadá úchylná, to se nezlob zase ty.
#7: No ono rtf ani pdf nejsou zrovna neobskurní formáty. rtf je proprietární formát a pdf je zapatentované Adobe a člověk musí souhlasit s licencí, než ho může použít ve svém software.
#7: S ohledem na to, že téměř každá střední a větší společnost v Evropě jede na Excelu, tak mi připadá absence tabulkového editoru jako poměrně fatální.
Bohužel, z toho důvodu mám OOo, jinak bych ho nepotřeboval. K tomu PDF. Souhasit s licencí je nutno u instalace čehokoliv, ale narozdíl od DOC se u PDF nestane, že dokument vypadá jinak z důvodu třeba náhrady fontů a podobně. RTF je proprietární, je to vynález MS, ale sami ho vytlačili formátem DOC, který mi opravdu pije krev. RTF bylo pak firmou NeXT zdokonaleno na RTFD, což je formát, který umí i TextEdit od Apple, bohužel ho málokdo umí nebo chce používat, protože ho málokdo zná.
#10 rtf není vynález MS, ale DECu. MS to od nich koupil a dále to updatuje.
RTF nebylo zdokonaleno NeXTem, pouze udělali okolo rtf wrapper, který nazvali rtfd (rtf directory). Text je stále uložen v rtf formátu! A rtfd umí si právě jenom věci od Apple. Zbytek světa používá .doc.
#10: Dobrá, to že něco MS koupí či obšlahne a pak to vydává za své, to není novinka, ale dík za informaci. A k tomu DOCu. Užil jsem si před pár lety srandu, když jsem musel do dvou dnů vysázet 150 stránek vědeckého sborníku, bylo to připravené včetně obrázků, grafů, tabulek, matematických rovnic a chemických vzorců právě v DOCu. Přehodili mi to s velkého grafického studia, protože nikdo si u nich s tím technicky nevěděl rady, jak z toho dostat tiskovou kvalitu do PS nebo PDF na osvitku nebo CTP. Prostě pro profesionální práci je DOC nepoužitelný, maximálně tak k tisku na kancelářské tiskárně a to i tak jsou veškeré obrázky zprzněné.
To netvrdí nikdo (a MS taktně mlčí, že tomu tak není), ale myslí si to sekretářky ve firmách a institucích. Zeptejte se kohokoliv z nějakého DTP studia nebo reklamky. Dostanou-li podklady v DOC, otevírá se jim kudla v kapse. A mimochodem, že většina světa DOC k něčemu používá, to ještě neznamená, že je to kvalitní. Viz třeba z historie VHS vs. Beta. O masovosti rozhodlo úplně něco jiného, než nějaká kvalita.
Roman Šula: Pane, uz toho nechte …. )))) neni spatne priznat ze nemate pravdu. uz jste u VHS ... sorry ale musim citovat: “promin, ale: co to blabolis?!”
Na vysvětlení mé reakce: Nemůžu za to, že při přečtení spojení MS Office se mi vybaví byrokrat na úřadě komplikující jakoukoliv lidskou činnost, případně učitel informatiky na ZŠ nebo SŠ, který nic jiného nezná a v těch, které má vyučovat, budí dojem, že nic jiného neexistuje. Je to z mé strany asi alergická reakce, za kterou se omlouvám.
Roman Sula: ses zhulenej ne?:) to i nas nejposlednejsi zakaznik vi, ze Word nejni nic pro vystupy z DTP a vubec nevis co to znamena kancelarskej soft a jak moc je uzitecnej. jo z doc sazime ve studiu casto obsahy a jedna se o nejlip zpracovany podklady ktery muzes od zakaznika dostat.ma MS Office rad od doby kdy jsem z C++pres ADO a OLE napichoval XLS pro zakaznikem editovatelny importy a exporty az po vytvory kamose kterej Excel povysil na vyvojovy prostredi skoroaplikaci. Office maji v kazdym pripade uzasnou produktivitu a flexibilitu. Je to jedna z mala veci od MS ktera si masovy nasazeni zaslouzi. A DOC je presne tak sofistikovanej jak ho lidi potrebujou k beznymu zivotu…
armin: jen by mohl byt trochu lepe zdokumentovan a popsan. Nedavno jsme ve firme absolvovali dost pekelny postup pokusu ziskani oficialniho popisu .doc kvuli oprave importniho filtru (snazil se to pro nas ziskat velice vyznamny partner MS na ceskem trhu) a… nic. Chm. Tohle mi vadi.
pepa: trochu to zapadlo, jo, VBA bude nahrazen Apple Scriptem, ano, soucasna makra v Office dokumentech nebudou fungovat. Peklo. Paradoxne, Open Office s tim nemaji problem.
amin: A to vám v tom .doc dodají i obrázky v tiskové kvalitě? To mě teda překvapuje. Proti textům nic nemám, tam je jedno, z jakého souboru je do sazby člověk dostane.
#22: asi si stale pletete textovy editor a dtp program. jako textovy editor je ms office a jeho doc bezkonkurencni, at si kdo chce, co chce rika. nejrozsirenejsi. dtp programy jsou o necem jinem. nazor, ze nemate rad ms office jsme pochopili, pracujte s rtf a tabulky delejte pres tabulatory, my si je pak naiportujeme pres oddelovac sloupcu. a vsichni budou spokojeni.
Musim se zastat Romana S. Lide opravdu nevedi, ze neni idealni dodavat pro nasledne DTP zpracovani zdrojove poklady (texty + fotky + kresby atd.) v jednom souboru formatu DOC. Kdyz to jde tak proc by to neudelali, ze? A pak se divi…
to Ozlik: Jistě, ale od toho jste snad vy jako zpracovatelé, ne? Abyste svého zákazníka poučili. U našich klientů to tak vždy od praktikujeme a nemáme problémy. Stejně jako jsme většině trpělivě vysvětlili, že loga stáhnutá z webu opravdu nebudou v tisku fungovat:) Neplačte na špatném hrobě. Každý SW je v rukou neumětela nebezpečnou zbraní a jediná cesta je kvalitní osvěta.
to Roman Šula: Ve vašem příspěvku č. 10 píšete, že “.....ale narozdíl od DOC se u PDF nestane, že dokument vypadá jinak z důvodu třeba náhrady fontů a podobně....”. Můžete mně říct, jak dobře se vám editují PDF dokumenty? Potažmo jak totéž budou dělat lidé v kanceláři? Ono totíž při výměně dokumentů v office sféře nejde jen o to, abyste dostal fešný dokument a ten si vytisknul na tiskárně. Opravdu mám pocit, že mícháte hrušky z jabkama.
Tweeky: Word je právě velmi mizerný i jako textový editor. I kdybych mu odpustil často prapodivné ovládání, tak je naprosto nevhodný na jakékoli delší texty. Na dvou strojích to téměř nikdy nevypadá stejně, neskutečným způsobem se s prominutím rozesírá formátování, hlavně když se použijí obrázky a tabulky. Vždycky strašně lituju chudáky studenty, když se v tom snaží spáchat nějakou seminární práci, nedej Bože pak i něco většího jako diplomku. Word je dobrý na dopisy a podobné věci s pár stránkami a bez složitějšího formátování. A MS reklama evidentně v lidech budí dojem, že to je skoro-DTP a nechtějí-li složité multi-column layouty a frames, Word jde použít na vše. Ověřeno pozorováním na těch lidech.
Nejlepší textový editor, který v současné době znám jsou Pages. Spolehlivé, funkcí tak akorát, ovládání velmi jednoduché. IMHO ideálně umístěné mezi TextEdit a InDesign nebo něco podobného.
Co se týče spreadsheetů, tak tam ale Excel jednoznačně vede. Věřím tomu, že pro většinu běžných tabulek postačí OO a spol, ale jakmile chce člověk trochu používat kontingenční tabulky, data z externích zdrojů, větší dokumenty apod. je Excel pořád výrazně lepší než cokoli jiného.
MaLér (#3): Co uděláš s TS/RDP a neuděláš s ARD 3.0? Apple pochopitelně nemá Terminal Services jako takové, takže nemůžeš mít více nezávislých sessions a vše jde na consoli. Pro administraci je to ale IMHO jedno, resp. naopak na pre-WIN 2k3 serverech se s RDP nedostaneš na konsoli a některé věci se na TS chovají jinak (takhle jsme museli přeinstalovávat nějaké OLAP services).
Sporu pochopitelně není o tom, že MS řešení je výrazně rychlejší a stabilnější i na mizerných linkách.
jj: mno, rekl si to sam: je to vyrazne rychlejsi a stabilnejsi na pomalych linkach (nechtel bych v zivote delat neco pres ARD na GPRS, coz s TS de) a nelze to pouzit na nezavisle sessiosn, coz presne my ve firme pouzivame pro vzdaleny pristup k IS – jak z Mac platformy, tak z PC, ktera nevyhovuji vykonove, tak z domova/jinych firem. To na Macu proste udelat nejde.
28. & vse od Suly:
Muzu potvrdit, spoluprace InDesign a Word je skvela, a to i na urovni stylu a takovych specialit, jako rejstriky a poznamky.
K p. Sulovi: s argumentaci “sekretarka si mysli, ze Word je DTP program, a za to muze Microsoft, proto s nim nepracujte” neuspejete ani u bezdomovcu na lavicce, to je prece uplne mimo. A bohuzel skutecna nahrada Wordu pro OS X neni (Mellel ma radu omezeni a neumi napr. poznamky, OO i NeoO jsou pomale, TexEdit dokumenty doc prasi – jsou-li tam automaticka pole, napr. web-adresy atd. atd.).
Tom: kdyby nebylo produktu MS, tak netusim s jakym resenim by nase firma fungovala – kdyz jsme pred lety vybirali IS (a to neni produkt ktery je vhodne kazde dva roky menit), tak rozumna varianta pro Maca proste neexistovala.
jj: jo, verim ze mam :). ano, je to pekny chaos :) zvlast vesele bylo, kdyz mi nejdriv nechtel fungovat licenci server na W2k3 pro W2k server.
ad rychlost – pro me je utrpeni pracovat pres ARD i pres ADSL, takze nevim jak bys to chtel resit aby to slapalo dobre pres modem. A ja v tomto pripade neresim porovnani produktu, ja rikam ze to nejde, coz je fakt, ktery nema smysl okecavat proc. sam bych byl rad (nejen ja jiste) kdyby to na Macu slo. Apple ma politiku jinou, bodka.
MaLér: a není problém spíš v tom ADSL? Já to používám ve VPN, kde mám 3MBit bandwidth (už asi dva roky se chystám na upgrade routeru, jehož rychlostí kryptování je to omezené) a funguje to velmi slušně. Přes CDMA to většinou ještě ujde (při menším rozlišení) a přes nic pomalejšího jsem to zatím neměl odvahu zkusit.
No snad někdy v 10.6 či 10.7 zase umožní běh GUI a aplikace na dvou různých strojích, to by bylo zcela ideální.
Roman Sula: Samozrejme doc se pouziva jen na textove podklady s okomentovanym libretem tiskoviny pripadne obrazky pro ilustraci apod… To je pro nas dokonala priprava a kdyz ti to zakaznik takhle naserviruje tak mas vyhrano. Graficky se vetsinou v doc dikybohu nesnazi ani o skicu a ani naznacovat… Jinak obrazky jsou upne jina liga a ty jsou vdycky ve vysokem rozlisseni JPG, TIFF, vektoty… Takze v zadnym pripade by kanceraskej soft nemel suplovat cokoliv jako nosic dat pro predtiskovou pripravu v DTP a ani to od nej nikdo nechce, je to jen nastroj zakaznika jak vyblit svoje predstavy o obsahu v digitalni podobe… to je moje zkusenos s nasazenim MS Office ve studiu.
Pachollini: hraju si s tim CoRD, ma hezkou zpravu sessions, bohuzel ma nejaky vizualni problemky s grafikou tlacitek a tak (coz je minorita), mozna je subjektivne pomalejsi.
#20: Absence VBA v tu ránu dělá z Office for Mac věc nezajímavou pro podnikový sektor. Velmi, velmi šikovné od MS. Tímto zcela nenápadně zablokují nástup Maců do stávajících podnikových sítích.
Pepa: je mozne ze za tim je strategicke rozhodnuti tohoto typu, ale MUSI si byt vedomi toho, ze existuji OOo. A ty to umi…takze… mozna bych jim veril, ze nemaj potrebne clovekoroky na to predelat prislusne knihovny :/
CoRD ma opravdu problem s grafikou tlacitek, zas byl podle me lepsi nez RDC 1.0.3, jelikoz bylo pro Intel Mac. Ale ted je RDC v soucasne verzi, i kdyz se jedna pouze o beta verzi lepsi nez CoRD.
Hm, CoRD ma problem s nekterymi UI nekterych aplikaci (nelze proste zvolit polozku v nabidce – nechapu proc), coz pod RDC funguje bez problemu. Skoda, princip spravy v CoRD se mi libi.
S tim DOC pro DTP to bohuzel tak jednoduche neni. V akademicke sfere, kde neni mozne, aby vetsinu veci delala DTP studia, je treba si napr. vsechny clanky na konference a obvykle i do casopisu vysazet sam.
Muzete (musite) to typicky odevzdat v DOC, latexu, (a / nebo jen) PDF. Podle toho, co chteji, dostanete predlohu se styly (tedy pro word ci latex, ne InDesign).
InDesign, Quark a spol. se navic napr. pro matematiku, spoustu typu schemat, spolupraci s databazi citaci apod. zrovna moc nehodi, i kdybyste je umel ovladat a vlastnil licence.
LaTeX ovsem taky ma sve mouchy a obzvl. pro mene technicky zdatne lidi je Word proste jediny funkcni zpusob, jak slusne vysazet clanek. A chtel bych vedet, jak by takovou vec resilo studio. Protoze InDesign ani Quark na tohle proste nejsou.
No nevím o ničem, co by v sazbě uměl Word a ne Quark. Pravda je, že matematická sazba se lépe dělá s některou extenzí. Co se týče spolupráce s databází, tak nevim co QP neumí.
nemo: Na sazbu matematiky jsou už dnes zásuvné moduly pro InD i QXP, dokonce od různých výrobců, takže konkurence = rychlý progres. A na publikování z databází je zase skriptování. Jen se to naučit – ale to platí u každého programu, i u Wordu.
A CoRD znáš? Mám ho mnohem radši než Microsoftí (ten mi např. vždycky přepínal klávesnici na anglickou, což mě neskutečně vytáčelo) a v poslední verzi se hodně zlepšil.
— Pachollini 2.8.2007 15:21 #
MS Oppice jsou naprosto nedůležitá věc a ta první se netýká Maců. I když je zábavné, jak taková věc, jako vzdálené připojení, což v Linuxu i Macu je jako normální, se už dostává i k MS. Zprávy tohoto typu mě vždy pobaví.
— Roman Šula 2.8.2007 16:15 #
Roman sula: promin, ale: co to blabolis?! Office muzes nemit rad, ale bez kancelarskeho software se neobejdes. Neooffice je sice pekna vec, ale office nenahradi – prace s velkejma dokumentama se meni v peklo a podobne.
vzdalene pripojeni: Microsoft ma vzdalene pripojeni mnohem DELE nez si o tom Apple mohl nechat zdat (nepocitam nadstavby typu TImbuktu) a ma ho na MNOHEM lepsi urovni nez ma Apple ted. To co muzu delat s Microsoftem na Macu delat NELZE (ne ze to lze udelat tezko – NELZE). (Ano, vim ze to neni puvodne jeijch produkt, pac se tim v praxi zabyvam uz 8 let)
sorry, ale pokud o tematu moc nevis, tak se k nemu nevyjadruj.
Pachollini: ja sem s temahle vecma experimentoval HODNE davno, pac kdyz udelali RDC, tak jsem uz nemel potrebu. RDC mi fungovalo vzdy v podstate bez vetsich problemu.
— Martin Ler 2.8.2007 16:22 #
Myslim, ze Apple mel kratke mezidobi (Mac OS X Server v. 1 a snad i beta verse klientskeho Mac OS X), kdy vzdaleny pristup fungoval idealne: nebyl rozdil mezi lokalne a vzdalene spustenym GUI, ktere bylo klient/server. Podobne jako u X11. Docela bych to uvital zpet.
— paja 2.8.2007 16:59 #
paja: njn, ale to byl defacto openstep… Bohuzel Apple to pak prekopal tak zasadne… :/
— Martin Ler 2.8.2007 17:13 #
ten absentující asi není Visual Basic, ale VBA (Visual Basic for Application), ne?
Tzn., že na Office pro Mac nebudou chodit makra z wokení verze psané ve VBA? To by z toho udělalo domácí kancelář.
— Pepa 2.8.2007 17:22 #
Martin Lér: Používám OpenOffice, a to ještě jen jako náhradu za Excel, jinak .doc, .pps mi otevírá Pages a Keynote, bohužel Apple žádný tabulkáč nemá. Pokud já někomu něco posílám, tak .pdf, pokud s tím má pracovat dál, tak .rtf, je-li to textové povahy, u ostatních typů souborů dle dohody. Ta vazba kanceláře na obskurní formát .doc mi připadá úchylná, to se nezlob zase ty.
— Roman Šula 2.8.2007 17:25 #
#7: No ono rtf ani pdf nejsou zrovna neobskurní formáty. rtf je proprietární formát a pdf je zapatentované Adobe a člověk musí souhlasit s licencí, než ho může použít ve svém software.
— Pepa 2.8.2007 17:32 #
#7: S ohledem na to, že téměř každá střední a větší společnost v Evropě jede na Excelu, tak mi připadá absence tabulkového editoru jako poměrně fatální.
— Pepa 2.8.2007 17:34 #
Bohužel, z toho důvodu mám OOo, jinak bych ho nepotřeboval. K tomu PDF. Souhasit s licencí je nutno u instalace čehokoliv, ale narozdíl od DOC se u PDF nestane, že dokument vypadá jinak z důvodu třeba náhrady fontů a podobně. RTF je proprietární, je to vynález MS, ale sami ho vytlačili formátem DOC, který mi opravdu pije krev. RTF bylo pak firmou NeXT zdokonaleno na RTFD, což je formát, který umí i TextEdit od Apple, bohužel ho málokdo umí nebo chce používat, protože ho málokdo zná.
— Roman Šula 2.8.2007 17:49 #
#10 rtf není vynález MS, ale DECu. MS to od nich koupil a dále to updatuje.
RTF nebylo zdokonaleno NeXTem, pouze udělali okolo rtf wrapper, který nazvali rtfd (rtf directory). Text je stále uložen v rtf formátu! A rtfd umí si právě jenom věci od Apple. Zbytek světa používá .doc.
— Pepa 2.8.2007 17:59 #
#10: Dobrá, to že něco MS koupí či obšlahne a pak to vydává za své, to není novinka, ale dík za informaci. A k tomu DOCu. Užil jsem si před pár lety srandu, když jsem musel do dvou dnů vysázet 150 stránek vědeckého sborníku, bylo to připravené včetně obrázků, grafů, tabulek, matematických rovnic a chemických vzorců právě v DOCu. Přehodili mi to s velkého grafického studia, protože nikdo si u nich s tím technicky nevěděl rady, jak z toho dostat tiskovou kvalitu do PS nebo PDF na osvitku nebo CTP. Prostě pro profesionální práci je DOC nepoužitelný, maximálně tak k tisku na kancelářské tiskárně a to i tak jsou veškeré obrázky zprzněné.
— Roman Šula 2.8.2007 18:07 #
A kdo tvrdí, že Word je DTP program???
Vy zatloukáte doma šroubky do matky kladivem???
— Pepa 2.8.2007 18:09 #
To netvrdí nikdo (a MS taktně mlčí, že tomu tak není), ale myslí si to sekretářky ve firmách a institucích. Zeptejte se kohokoliv z nějakého DTP studia nebo reklamky. Dostanou-li podklady v DOC, otevírá se jim kudla v kapse. A mimochodem, že většina světa DOC k něčemu používá, to ještě neznamená, že je to kvalitní. Viz třeba z historie VHS vs. Beta. O masovosti rozhodlo úplně něco jiného, než nějaká kvalita.
— Roman Šula 2.8.2007 18:34 #
Roman Šula: Pane, uz toho nechte …. )))) neni spatne priznat ze nemate pravdu. uz jste u VHS ... sorry ale musim citovat: “promin, ale: co to blabolis?!”
— Vlad 2.8.2007 18:45 #
Sorry, jen prostě nechápu tu obranu MS Office, když je fůra jiných možností. A končím s hádkou. Končíme s kulkami, lejeme písmenka.:)
— Roman Šula 2.8.2007 18:53 #
Na vysvětlení mé reakce: Nemůžu za to, že při přečtení spojení MS Office se mi vybaví byrokrat na úřadě komplikující jakoukoliv lidskou činnost, případně učitel informatiky na ZŠ nebo SŠ, který nic jiného nezná a v těch, které má vyučovat, budí dojem, že nic jiného neexistuje. Je to z mé strany asi alergická reakce, za kterou se omlouvám.
— Roman Šula 2.8.2007 18:59 #
už žiju a pracuju bez MS Oppice apod. programů s počítačema tak 15 let a jsem tomu převelice štasten :)
— ugomugo 2.8.2007 21:41 #
Roman Sula: ses zhulenej ne?:) to i nas nejposlednejsi zakaznik vi, ze Word nejni nic pro vystupy z DTP a vubec nevis co to znamena kancelarskej soft a jak moc je uzitecnej. jo z doc sazime ve studiu casto obsahy a jedna se o nejlip zpracovany podklady ktery muzes od zakaznika dostat.ma MS Office rad od doby kdy jsem z C++pres ADO a OLE napichoval XLS pro zakaznikem editovatelny importy a exporty az po vytvory kamose kterej Excel povysil na vyvojovy prostredi skoroaplikaci. Office maji v kazdym pripade uzasnou produktivitu a flexibilitu. Je to jedna z mala veci od MS ktera si masovy nasazeni zaslouzi. A DOC je presne tak sofistikovanej jak ho lidi potrebujou k beznymu zivotu…
— armin 2.8.2007 23:36 #
armin: jen by mohl byt trochu lepe zdokumentovan a popsan. Nedavno jsme ve firme absolvovali dost pekelny postup pokusu ziskani oficialniho popisu .doc kvuli oprave importniho filtru (snazil se to pro nas ziskat velice vyznamny partner MS na ceskem trhu) a… nic. Chm. Tohle mi vadi.
pepa: trochu to zapadlo, jo, VBA bude nahrazen Apple Scriptem, ano, soucasna makra v Office dokumentech nebudou fungovat. Peklo. Paradoxne, Open Office s tim nemaji problem.
http://www.mactech.com/vba-transition-guide/
— Martin Ler 3.8.2007 00:00 #
Mimochodem, tvrdí se tam, že absence VBA je kvůli nemožnosti zkompilovat kód pro PPC na Intel Macích :(. Ze by to zabralo dva roky vyvoje.
— Martin Ler 3.8.2007 00:04 #
amin: A to vám v tom .doc dodají i obrázky v tiskové kvalitě? To mě teda překvapuje. Proti textům nic nemám, tam je jedno, z jakého souboru je do sazby člověk dostane.
— Roman Šula 3.8.2007 02:02 #
#22: asi si stale pletete textovy editor a dtp program. jako textovy editor je ms office a jeho doc bezkonkurencni, at si kdo chce, co chce rika. nejrozsirenejsi. dtp programy jsou o necem jinem. nazor, ze nemate rad ms office jsme pochopili, pracujte s rtf a tabulky delejte pres tabulatory, my si je pak naiportujeme pres oddelovac sloupcu. a vsichni budou spokojeni.
— tweeky 3.8.2007 07:55 #
Musim se zastat Romana S. Lide opravdu nevedi, ze neni idealni dodavat pro nasledne DTP zpracovani zdrojove poklady (texty + fotky + kresby atd.) v jednom souboru formatu DOC. Kdyz to jde tak proc by to neudelali, ze? A pak se divi…
— Ozlik 3.8.2007 08:12 #
to Ozlik: Jistě, ale od toho jste snad vy jako zpracovatelé, ne? Abyste svého zákazníka poučili. U našich klientů to tak vždy od praktikujeme a nemáme problémy. Stejně jako jsme většině trpělivě vysvětlili, že loga stáhnutá z webu opravdu nebudou v tisku fungovat:) Neplačte na špatném hrobě. Každý SW je v rukou neumětela nebezpečnou zbraní a jediná cesta je kvalitní osvěta.
to Roman Šula: Ve vašem příspěvku č. 10 píšete, že “.....ale narozdíl od DOC se u PDF nestane, že dokument vypadá jinak z důvodu třeba náhrady fontů a podobně....”. Můžete mně říct, jak dobře se vám editují PDF dokumenty? Potažmo jak totéž budou dělat lidé v kanceláři? Ono totíž při výměně dokumentů v office sféře nejde jen o to, abyste dostal fešný dokument a ten si vytisknul na tiskárně. Opravdu mám pocit, že mícháte hrušky z jabkama.
— Chuan Torena 3.8.2007 09:30 #
Tweeky: Word je právě velmi mizerný i jako textový editor. I kdybych mu odpustil často prapodivné ovládání, tak je naprosto nevhodný na jakékoli delší texty. Na dvou strojích to téměř nikdy nevypadá stejně, neskutečným způsobem se s prominutím rozesírá formátování, hlavně když se použijí obrázky a tabulky. Vždycky strašně lituju chudáky studenty, když se v tom snaží spáchat nějakou seminární práci, nedej Bože pak i něco většího jako diplomku. Word je dobrý na dopisy a podobné věci s pár stránkami a bez složitějšího formátování. A MS reklama evidentně v lidech budí dojem, že to je skoro-DTP a nechtějí-li složité multi-column layouty a frames, Word jde použít na vše. Ověřeno pozorováním na těch lidech.
Nejlepší textový editor, který v současné době znám jsou Pages. Spolehlivé, funkcí tak akorát, ovládání velmi jednoduché. IMHO ideálně umístěné mezi TextEdit a InDesign nebo něco podobného.
Co se týče spreadsheetů, tak tam ale Excel jednoznačně vede. Věřím tomu, že pro většinu běžných tabulek postačí OO a spol, ale jakmile chce člověk trochu používat kontingenční tabulky, data z externích zdrojů, větší dokumenty apod. je Excel pořád výrazně lepší než cokoli jiného.
— JJ 3.8.2007 09:51 #
MaLér (#3): Co uděláš s TS/RDP a neuděláš s ARD 3.0? Apple pochopitelně nemá Terminal Services jako takové, takže nemůžeš mít více nezávislých sessions a vše jde na consoli. Pro administraci je to ale IMHO jedno, resp. naopak na pre-WIN 2k3 serverech se s RDP nedostaneš na konsoli a některé věci se na TS chovají jinak (takhle jsme museli přeinstalovávat nějaké OLAP services).
Sporu pochopitelně není o tom, že MS řešení je výrazně rychlejší a stabilnější i na mizerných linkách.
— JJ 3.8.2007 09:55 #
ja jen co sem pochopil, tak wordovy soubor kvalitne ostylovany logickými styly je pro sazece u komplikovanejsich textu neskonala uleva.
— Martin Ler 3.8.2007 10:21 #
jj: mno, rekl si to sam: je to vyrazne rychlejsi a stabilnejsi na pomalych linkach (nechtel bych v zivote delat neco pres ARD na GPRS, coz s TS de) a nelze to pouzit na nezavisle sessiosn, coz presne my ve firme pouzivame pro vzdaleny pristup k IS – jak z Mac platformy, tak z PC, ktera nevyhovuji vykonove, tak z domova/jinych firem. To na Macu proste udelat nejde.
— Martin Ler 3.8.2007 10:28 #
28. & vse od Suly:
Muzu potvrdit, spoluprace InDesign a Word je skvela, a to i na urovni stylu a takovych specialit, jako rejstriky a poznamky.
K p. Sulovi: s argumentaci “sekretarka si mysli, ze Word je DTP program, a za to muze Microsoft, proto s nim nepracujte” neuspejete ani u bezdomovcu na lavicce, to je prece uplne mimo. A bohuzel skutecna nahrada Wordu pro OS X neni (Mellel ma radu omezeni a neumi napr. poznamky, OO i NeoO jsou pomale, TexEdit dokumenty doc prasi – jsou-li tam automaticka pole, napr. web-adresy atd. atd.).
— Jan Rybar 3.8.2007 10:33 #
MaLér – no ta rychlost nepatří do kategorie “NEJDE”. A vícenásobné sessions jsou zase dané tím, že to je ne zcela porovnatelný produkt.
Mimochodem, používáš-li TS, máš to všechno správně zalicencováno? ;-) On je celkem problém se v tom bordelu vyznat.
— JJ 3.8.2007 11:15 #
Koukam, ze MaLer rozceril vody pozitivnimi slovy na produkt MS…to je pro nektere zrejme nepredstavitelne! :-))
— Tom 3.8.2007 11:52 #
Tom: kdyby nebylo produktu MS, tak netusim s jakym resenim by nase firma fungovala – kdyz jsme pred lety vybirali IS (a to neni produkt ktery je vhodne kazde dva roky menit), tak rozumna varianta pro Maca proste neexistovala.
jj: jo, verim ze mam :). ano, je to pekny chaos :) zvlast vesele bylo, kdyz mi nejdriv nechtel fungovat licenci server na W2k3 pro W2k server.
ad rychlost – pro me je utrpeni pracovat pres ARD i pres ADSL, takze nevim jak bys to chtel resit aby to slapalo dobre pres modem. A ja v tomto pripade neresim porovnani produktu, ja rikam ze to nejde, coz je fakt, ktery nema smysl okecavat proc. sam bych byl rad (nejen ja jiste) kdyby to na Macu slo. Apple ma politiku jinou, bodka.
— Martin Ler 3.8.2007 12:09 #
MaLér: a není problém spíš v tom ADSL? Já to používám ve VPN, kde mám 3MBit bandwidth (už asi dva roky se chystám na upgrade routeru, jehož rychlostí kryptování je to omezené) a funguje to velmi slušně. Přes CDMA to většinou ještě ujde (při menším rozlišení) a přes nic pomalejšího jsem to zatím neměl odvahu zkusit.
No snad někdy v 10.6 či 10.7 zase umožní běh GUI a aplikace na dvou různých strojích, to by bylo zcela ideální.
— JJ 3.8.2007 12:48 #
JJ: dobre, jeste jinak. ARD nerad pouzivam i na lokalni siti.
— Martin Ler 3.8.2007 12:57 #
Roman Sula: Samozrejme doc se pouziva jen na textove podklady s okomentovanym libretem tiskoviny pripadne obrazky pro ilustraci apod… To je pro nas dokonala priprava a kdyz ti to zakaznik takhle naserviruje tak mas vyhrano. Graficky se vetsinou v doc dikybohu nesnazi ani o skicu a ani naznacovat… Jinak obrazky jsou upne jina liga a ty jsou vdycky ve vysokem rozlisseni JPG, TIFF, vektoty… Takze v zadnym pripade by kanceraskej soft nemel suplovat cokoliv jako nosic dat pro predtiskovou pripravu v DTP a ani to od nej nikdo nechce, je to jen nastroj zakaznika jak vyblit svoje predstavy o obsahu v digitalni podobe… to je moje zkusenos s nasazenim MS Office ve studiu.
— armin 3.8.2007 14:26 #
Pachollini: hraju si s tim CoRD, ma hezkou zpravu sessions, bohuzel ma nejaky vizualni problemky s grafikou tlacitek a tak (coz je minorita), mozna je subjektivne pomalejsi.
— Martin Ler 3.8.2007 14:45 #
#20: Absence VBA v tu ránu dělá z Office for Mac věc nezajímavou pro podnikový sektor. Velmi, velmi šikovné od MS. Tímto zcela nenápadně zablokují nástup Maců do stávajících podnikových sítích.
— Pepa 3.8.2007 14:56 #
Pepa: je mozne ze za tim je strategicke rozhodnuti tohoto typu, ale MUSI si byt vedomi toho, ze existuji OOo. A ty to umi…takze… mozna bych jim veril, ze nemaj potrebne clovekoroky na to predelat prislusne knihovny :/
— Martin Ler 3.8.2007 15:13 #
CoRD ma opravdu problem s grafikou tlacitek, zas byl podle me lepsi nez RDC 1.0.3, jelikoz bylo pro Intel Mac. Ale ted je RDC v soucasne verzi, i kdyz se jedna pouze o beta verzi lepsi nez CoRD.
— Honza 3.8.2007 16:00 #
Hm, CoRD ma problem s nekterymi UI nekterych aplikaci (nelze proste zvolit polozku v nabidce – nechapu proc), coz pod RDC funguje bez problemu. Skoda, princip spravy v CoRD se mi libi.
— Martin Ler 3.8.2007 16:23 #
S tim DOC pro DTP to bohuzel tak jednoduche neni. V akademicke sfere, kde neni mozne, aby vetsinu veci delala DTP studia, je treba si napr. vsechny clanky na konference a obvykle i do casopisu vysazet sam.
Muzete (musite) to typicky odevzdat v DOC, latexu, (a / nebo jen) PDF. Podle toho, co chteji, dostanete predlohu se styly (tedy pro word ci latex, ne InDesign).
InDesign, Quark a spol. se navic napr. pro matematiku, spoustu typu schemat, spolupraci s databazi citaci apod. zrovna moc nehodi, i kdybyste je umel ovladat a vlastnil licence.
LaTeX ovsem taky ma sve mouchy a obzvl. pro mene technicky zdatne lidi je Word proste jediny funkcni zpusob, jak slusne vysazet clanek. A chtel bych vedet, jak by takovou vec resilo studio. Protoze InDesign ani Quark na tohle proste nejsou.
— nemo 3.8.2007 18:45 #
No nevím o ničem, co by v sazbě uměl Word a ne Quark. Pravda je, že matematická sazba se lépe dělá s některou extenzí. Co se týče spolupráce s databází, tak nevim co QP neumí.
— Jirka 4.8.2007 10:25 #
nemo: Na sazbu matematiky jsou už dnes zásuvné moduly pro InD i QXP, dokonce od různých výrobců, takže konkurence = rychlý progres. A na publikování z databází je zase skriptování. Jen se to naučit – ale to platí u každého programu, i u Wordu.
— Jan Rybar 4.8.2007 11:58 #
Zdravím, jen tak mimochodem když už je řeč o RDC, nemáte někdo driver do Windows pro českou Apple klávesnici? Dík.
— Milan Riha 5.8.2007 10:12 #
Problémy CORDu s ovládacími prvky jsou pro mne novinkou, mně funguje vše OK, ale používám v podstatě jenom vzdálený přístup ke ClickTracks serveru.
— Pachollini 16.8.2007 13:02 #